ثبت نام پیش دبستانی کودک
کودکان آینده فردای جامعه هستند. دنیا به کودکان به چشم سرمایه های آینده نگاه می کند از این رو برای کودکان برنامه هدفمند و علمی آماده می کنند.

یکی از راه های توسعه و پیشرفت جامعه به وجود آوردن استراتژی مناسب  برای تربیت و پرورش کودکان است. کودکی بخش بسیار مهمی از زندگی هر شخص را تشکیل می دهد حتی اگر چیزی از آن به یاد نداشته باشد. پیش دبستانی دوره مهمی است که باید برای ثبت نام کودک یک مکان مناسب را پیدا کرد.

مهد كودك در جهان

ثبت نام در پیش دبستانی کودک و توجه به آن به منزله آموزش کودکان بسیار اهمیت داشته است . سالیان متمادی آموزش کودکان 3تا6 سال مورد توجه بوده است. نقش پیش دبستانی از دیر باز تا کنون  بر شخصیت،نحوه یادگیری، رشد  گفتاری  و رفتاری کودک بسیار مورد توجه بوده است. آموزش های پیش از دبستان با رشد مهارت های کودک، مهارتهای حل مسئله، هنر نقاشی ، بازی و اجراهای نمایشی ، خود شناسی مثل اعتماد به نفس در کودک رابطه عمیقی دارد.

سرآغاز آموزش پیش دبستانی در قرن 19 مطرح شده است.اما قبل از این کودکی به عنوان یک دوره منحصر به فرد مورد قبول بوده است. 2 عامل در قرن 19 باعث شد که نگاه ها به کودکی تغییر چشمگیری کند. این دو عامل شامل شرایط اجتماعی و باورها در مورد طبیعت کودکی است. اولین طرفدار آموزش به کودکان در پیش دبستانی جان کینوس بوده است.

مهد کودک در ایران

پیش دبستانی در ایران برای اولین بار در سال 1322 با تلاش معلمی به نام جبار عسگرزاده باغچه بان در تبریز تاسیس شد.باغچه بان اولین فعالیت های خود را در زمینه آشنایی با کودک و ادبیات به کار گرفت.او با استعداد هنری خود برای کودکان شعر و داستان هایی سرود و کودکان را به عشق و هنر دعوت کردو به پرورش روح و فکر آنان پرداخت.   ثمین دختر باغچه بان کار پدر را ادامه داد،در سال 1323 پیش دبستانی دیگری در شیراز تاسیس کرد؛  با استقبال زیاد کم کم پیش دبستانی های دیگری در تهران و شهر های دیگر تاسیس شد. این پیش دبستانی ها(کودکستان) در زمینه هنر بازی و سرگرمی و آموزش ساده ای از خواندن و نوشتن فعالیت می کرد.

پیش دبستانی و شخصیت كودک

دوران پیش دبستانی بسیار حساس و مهم است زیرا یادگیری کودک عمیق تر و سریعتر انجام می شود. در این دوره توانایی های کودک در جنبه های مختلف شکوفا می شود و شخصیت آنها در این دوره پایه ریزی می شود.

بسیاری از سیاستمداران و دانشمندان روی بحث آموزش، و مخصوصا مهارت های پیش دبستانی تأکید دارند وتاکید بیشتری بر آموزش زبان مادری،ریاضیات ومهارت های هوشی و هنری دارند. دانشمندان معتقدند حذف آموزش هایی مثل آواشناسی کلمات که نقشی در شناسایی درست کلمات دارد، آموزش زبان دوم و اطلاعات عمومی باعث دلزده شدن کودک برای ورود به مدرسه وافت تحصیلی زیادی در بین دیگر دانش آموزان می شود.

محققان معتقدند که اکثر رفتار های کودکان در مدرسه مثل شیطنت،بیش فعالی، بی نظمی در تکالیف، فرار از مدرسه،مردود شدن در اثر غفلت آموزش صحیح در پایه پیش دبستانی است. همه کودکان نیاز دارند قبل از ورود به مدرسه و اجتماع آمادگی های لازم را کسب کنند و حاضر شوند.

در ثبت نام پیش دبستانی کودک اگر دقت بالایی شود و روی کودک سرمایه گذاری شود و برنامه آموزشی بالایی داشته باشد باعث زیاد شدن اشتیاق کودک و افزایش آمادگی او برای ورود به مدرسه می شود.  در کودکانی که در خانواده های کم در آمد با تحصیلات پایین  توجه به پیش دبستانی تاثیر مثبتی خواهد داشت.

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب