مربی مهد کودک
یکی از کاربردی ترین دوران تحصیلی کودکان، مقطع پیش دبستانی ومهدکودک است.

زیرا در این دوران کودکان در امور تربیتی بسیار انعطاف پذیر هستند. به راحتی میتوان به آنها تمام مهارت های لازم را آموزش داد.به همین دلیل داشتن یک مربی خوب برای مهد کودک دارای اهمیت بسیار زیادی است. البته بودن یک معلم خوب در تمام مقاطع لازم و ضروری است. اما در این دوران از اهمیت بیشتری برخورد دار است.یک مربی خوب در مقطع مهد کودک دارای این ویژگی است که به راحتی میتواند نظر کودک را نسبت به مدرسه جلب کند.

جهت همکاری با مجموعه کیدو کیدز کلاب به عنوان مربی می توانید فرم درخواست همکاری را تکمیل کنید. در صورتی که قصد ثبت نام کودک خود را دارید؛ می توانید از طریق فرم ثبت نام اقدام کنید.

قصه کودکان مهدکودک
قصه کودکان مهدکودک

از این رو یک مربی ایده آل برای مهد کودک دارای ویژگی های زیر میباشد:

علاقه داشتن به کار خود

اول از همه، یک مربی مهدکودک باید به این مطلب آگاه باشد که کار او، کاریست که به شدت در آن عشق و علاقه موج میزند. پس اگر کسی ذره ای علاقه ندارد بهتر است اصلا سراغ این شغل نرود.

یک مربی مهد کودک باید بداند که ممکن است در کار خود دچار پبچ و خم هایی نیز بشود. که باید انگیزه ی کافی برای عبور از این موانع را داشته باشد. درست است که مربی خوب باید به کودکان علاقه داشته باشد.  اما این مطلب تنها کافی نیست و باید انگیزه ی کافی جهت انجام امور را داشته باشد. زیرا مربی مهد کودک به راحتی میتواند روی بچه ها تاثیر بگزارد و آنها را کنترل کند.

صبور بودن

اگر کسی در خود نمیبیند که صبور باشد، بهتر است دنبال این شغل نرود. زیرا کارکردن با بچه ها فقط با صبوری میسر است. اکثریت بچه ها در دوران کودکی بسیار حواس پرت هستند و ممکن است اعمالی غیر قابل پیش بینی از آنها سر بزند. حتی ممکن است روز هایی باشد که کودکان اصلا حوصله ی محیط مهد کودک را نداشته باشند یا حال جسمی خوبی نداشته باشند یا حتی ممکن است در آن روز حس خستگی و گرسنگی داشته باشند، یک مربی مهدکودک باید بتواند به این شرایط غلبه کند و اصلا دچار نگرانی نشود.

آن ها در چنین شرایطی باید تمام برنامه ی خود را به گونه ای تنظیم کنند که بتواند حال کودک را تغییر دهد. هوش ذهنی همه ی کودکان همانند یکدیگر نیست. ممکن است یک کودک زود یاد بگیرد و دیگری دیرتر. این وظیفه ی یک مربی مهدکودک است که بتواند با این مسئله کنار بیاید.

هنگامی که کودکان در محیط مهد کودک قرار میگیرند، با دوستان خود دچار تعامل اجتماعی میشوند.  در این جا وظیفه ی مربیست که تمام نکات مثبت رفتاری را به کودکان بیاموزد.

اگر مربی مهد کودک فکر میکند فقط باید در مقابل کودکان صبر پیشه کند سخت در اشتباه است. زیرا در این مسیر ممکن است با خانواده ها نیز روبه رو شود. در محیط مهد کودک افراد زیادی همانند مدیر، معاون، سرایدار یا حتی والدین وجود دارند که هریک دستوری جداگانه برای خود دارند و مربی باید بتواند با این شرایط برخورد کند.

خلاق بودن

یکی از مهمترین ویژگی های یک مربی خوب در مهد کودک خلاق بودن است. اکثریت افرادی که میخواهند وارد این شغل شوند ایده های نابی را برای اجرا در محیط کاری در ذهن خود میپرورند، اما به زمام عمل کردن که میرسند نمیتوانند این ایده ها را به دلیل نبود امکانات کافی یا هر علت دیگری پیاده کنند.

یک مربی خوب بسیار میتواند در محیط مهد کودک برروی کودکان تاثیر گذار باشد.  کودکان در بدو ورود به محیط مهد کودک آنهم باری اولین بار ممکن است دچار اضطراب شوند. واین مربیست که میتواند با ایجاد خلاقیت مهد را محیطی کاملا نشان دهد.  کودکان باید در این محیط کاملا راحت باشد و بتواند رفتاری صمیمی وگرم از خود نشان دهد. همه ی اینها به مربی مهد کودک بستگی دارد تا چونه برنامه ریزی کند؟

هر چه بتواند برنامه ای خلاقانه تر داشته باشد. بچه ها راحتتر یاد میگیرد و مسائل رفتاری نیز راحت تر آموزش داده میشود.

قابل انعطاف بودن

همانطور که قبلا بیان شد، کودکان اصلا قابل پیش بینی نیستند. یک مربی مهد کودک باید بتواند وضعیت برنامه ی کلاسی را مطابق با وضعیت  آن روز کلاس پیش ببرد.

در شرایط کاری ممکن است هر اتفاقی بیفتد که مانع پیش بردن برنامه ی قبلی کلاس شود. مثلا یک روز که طبق برنامه ی قبلی قرار است کلاس در محیط باز برگزار شود، ممکن است بارش باران مانع از انجام این کار شود. یا ممکن است کاربرگ ها طبق برنامه به موقع آماده نشود یک مربی مهد باید بتواند این شرایط را مدیریت کند و برنامه را به راحتی مطابق شرایط تغییر دهد.

بچه ها به راحتی از هم تاثیر میگیرند یعنی ممکن یک یا چند کودک دچار بی حوصلگی شوند. ممکن است این جریان ادامه پیدا کند و همه ی بچه ها را گرفتار کند. مربی مهد کودک باید بتواند با یک برنامه ی منظم و شاد وضعیت را سامان ببخشد.

محترم شمردن کودکان

همه ی مربیان باید بدانند که محترم شمردن کودکان و والدین جزو مشخصه ی یک مربی خوب است. اما این ویژگی در مربیان مهد کودک از اهمیت بیشتری برخورددار است. زیرا در محیط مهدکودک اولین افرادی که باید با کودکان و خانواده ی آنها روبه رو شود مربی است.

مربی مهدکودک باید رفتار خود را به گونه ای مدیریت کنند که کودک و والدین آنها احساس کنند که افراد مهمی در جامعه هستند و حس مفید بودن کنند. زیرا این کار میتواند در برنامه های آینده نیز تاثیرگزار باشد.

هر یک از کودکان در محیط مهد کودک دارای رشه ی رفتاری متفاوتی نسبت به سایرین هستند. این یعنی مربی مهد کودک باید بداند که با هر کدام از آنها باید چگونه برخورد کند. یک مربی باید به هنگام درس دادن کل کلاس را مخاطب خود قرار دهد . به صورتی با کودکان صحبت نکند که مجبور شود به والدین آنها پاسخگو باشد. محترم شمردن افراد جزو اصول بسیار مهمی است که همه ی کودکان باید یاد بگیرند. زیرا اگر همه ی کودکان بیاموزند که باید به هم احترام بگزارند راه رشد کردن نیز هموارتر میشود.

با انرژی بودن

بیشتر افراد به صورت ریشه ای ممکن است شاد و پر انژی باشند. اما یک مربی مهد کودک باید بتواند این خصوصیت را در خود پرورش دهد و اونیز همانند کودکان نسبت به فعالیت های کلاسی از خود اشتیاق نشان دهد.

اغلب کودکان به امید و انگیزه ی بیشتر آموختن مطالب جدید وارد محیط مهدکودک میشوند. اگر مربی مهد کودک نیز همانند آنها دارای انگیزه ای برای یادگیری باشد، این فرآیند راحتتر و سریعتر جلو میرود. اغلب مربی مهد در انتهای زمان کلاس خود دچار ضعف و خستگی میشوند. زیرا مربان نیز همپای کودکان فعالیت داشته اند.

یادگیری با موسیقی

کودکان معمولا در محیط مهد کودک ، علاقه ای بسیار زیادی به شنیدن و یادگیری توسط موسیقی دارند. یک مربی مهد کودک می تواند برنامه ای بچیند که در آن کودک دارای فعالیت جسمی کافی باشد . زیرا کودکان از طریق فعالیت یاد می گیرند. کودکان با کمک مربی مهد کودک با دریچه هایی از امور تربیتی آشنا می شوند. یک مربی می تواند اموری را به کودک نشان دهد که برایش عجیب و غیر قابل باور باشد.

اگر مربی مهد کودک بتواند تمام ویژگی های گفته شده را در خود بالا ببرد؛  می تواند دانش آموزانی را تربیت کند که همیشه به آموختن علاقه مند هستند.

اگر بخواهیم برای کودکان خود دنبال یک جایگزین مناسب به جای پدرو مادر باشیم، می توانیم از یک مربی مهد کودک استفاده کنیم. همانطور که گفته شد تنها کسی که می تواند در کودک برای ادامه تحصیل خود ایجاد علاقه کند یک مربی خوب در مهد کودک است. محققین اعتقاد دارند که کوچکترین مسائل در زندگی می تواند در زندگی و آینده کودک تاثیرگذار باشد.

رعایت اصول

اگر بخواهیم درآینده کودکی سالم و فردی مثمرثمر در زندگی خویش باشد باید تلاش کرد تا این کودک و مربی مهد کودک تمام اصول تربیتی را رعایت کند زیرا رعایت کردن این اصول در شخصیت کودک و آماده سازی وی برای زندگی مطلوب در آینده اثر بسیار زیادی دارد.

معمولا کودکانی که برای والدین آنها رعایت این اصول اهمیت چندانی ندارد در آینده به انحراف کشیده می شوند. مربی مهد کودک باید تلاش کند تا بتواند شناخت کافی نسبت به والدین کودک و زندگی شخصی و اطرافیانو دوستان او پیدا کند زیرا باید با هرکدام رفتاری مجزا داشته باشد.

مربی باید اطلاعات کافی درباره ی شخصیت درونی کودک داشته باشد زیرا براساس آن با کودک برخورد کند.

اگر یک مربی مهد کودک بتواند در برخورد با کودکان تمام نکات تربیتی را رعایت کند و طبق آنها کودک را جلو ببر قطعا شخصیت کودک به دور از فشار های روانی و عقده های اخلاقی پرورش پیدا کند.

یک مربی مهد کودک دارای چه خصوصیاتی است؟

  1. دارای بعد جسمی فعالی میباشد
  2. عدم مشکلات روحی روانی
  3. علاقه وانگیزه کافی را برای ورود به این کار داشته باشد
  4. خوش و خلق و صبور باشد.
  5. با انضباط و خوش گفتار باشد.
  6. روش های استعدادیابی را برای کودکان پیاده کند.
  7. باهوش باشد.
  8. دارای هوش مدیریتی باشد.
  9. دارای معلومات باشد.

مربی ها باید در مهد کودک تلاش کنند تا به صورت بازی محور برنامه های خود را بچینند زیرا کودکان بیشتر علاقه مندند که آموزش را به صورت بازی یاد بگیرند.

2 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب