بازی در خانه

بهترین راه برقراری رابطه عمیق با کودکان و بدست آوردن دل آنها، بازی کردن است. کودکان بازی در خانه و کنار خانواده را هرگز فراموش نمی کنند. خیلی از ما بزرگسالان نیز، تک تک خاطرات بازی های کودکی مان را به خاطر داریم. هر فردی از خانواده که برای کودکان وقت بیشتری بگذارد، صمیمیت بیشتری با آنها خواهد داشت. با توجه به سن کودکان در هر خانه ای، می توان بازی های مخصوصی را پیشنهاد کرد. بازی هایی که علاوه بر جنبه سرگرمی، به تقویت مهارت های مختلف کودکان منجر می شوند. هر بازی با توجه به فضایی که در خانه در اختیار دارید، یا اسباب بازی های موجود می تواند شکل متفاوتی به خود بگیرد. در این مطلب قصد داریم بازی های کاربردی و دوست داشتنی در خانه را برای کودکان معرفی کنیم.

 

تاثیر بازی در خانه

بازی در خانه، در هر غالبی که باشد، علاوه بر سرگرمی تاثیرات بسیاری بر کودک می گذارد. همانطور که اشاره شد، اولین تاثیر مثبت بازی در خانه، ایجاد صمیمت و خاطره سازی برای کودک است. بازی ها انواع مختلفی دارند، بازی های نوشتاری، فکری، تحرکی، بازی های سنتی و … . هر کدام از این بازی ها، با توجه به سن و شرایط کودک شما، تاثیر خاص خود را روی افزایش یک مهارت می گذارد.

علاوه بر تقویت مهارت ها، بازی در خانه و در کنار خانواده، به والدین این امکان را می دهد که بتوانند استعداد های فرزندشان را شناسایی کنند. برای مثال وقتی خانواده ای می بییند که فرزندش در بازی بسکتبال مهارت دارد، از کودکی او را به کلاس های بسکتبال می فرستد و این استعداد را در او تقویت کرده و به شکوفایی می رساند. یا وقتی والدین حین بازی های نوشتاری، متوجه گستردگی دایره لغات کودک بشوند، او را به سمت و سوی کتاب خوانی هدایت کرده و استعداد او را در زمینه نوشتن را گسترش می دهند.

بازی در خانه، می تواند به شکل گیری شخصیت کودکان نیز کمک بسیاری کند. کودکی که در محیط خانه، طعم شکست در یک بازی را چشیده، با قبول شکست به راحتی کنار می آید. از باختن برای خودش کابوس نمی سازد. خصوصاً این که بازی هایی که در خانه انجام می گیرد، چندین بار تکرار می شود. یعنی امکان این که کودک در همان بازی، برنده شود بسیار است. برای همین در جامعه، محیط مدرسه یا مهد کودک، با پیروز نشدن در یک بازی به عنوان یه شکست همیشگی برخورد نمی کند.

در ادامه به توضیح چند مدل بازی که می توان در خانه آنها را انجام داد و تاثیری که هرکدام بر روی کودکان می گذارند، اشاره خواهیم کرد.

 

بازی در فضای باز

بازی در خانه هایی که فضای باز دارند، تنوع بیشتری دارد. بسیاری از بازی ها هستند که در محیط بسته منزل نمی توان آنها را انجام داد. بازی هایی که در این بخش معرفی می شوند برای افرادی که در منزل شان حیاط دارند مناسب است. این بازی ها غالباً امکان تحرک بیشتری دارند و تخلیه هیجانات را برای کودکان آسان تر می کنند. از جمله این بازی ها می توان به لی لی، قایم موشک و بازی های توپی اشاره کرد.

لی لی: این بازی قدیمی از محبوب ترین بازی ها بین کودکان است. لی لی برای اجرا نیاز به محیطی باز دارد. این بازی روی مهارت تعادل و ارتباط بین بدن و مغز تاکید دارد. هنگامی که شما برای رسیدن به خانه ای که سنگ بر روی آن می افتد، حرکت می کنید، باید همزمان توجه تان به این باشد که پای تان بین خطوط مشخص شده باشد. روی خانه ای که سنگ روی آن است نروید، پای دیگرتان به زمین نخورد. این مسائل باعث افزایش تمرکز و مهارت تعادل کودکان می شود.

قایم موشک: بازی محبوبی که سن و سال نمی شناسد. دسته جمعی بازی کردن قایم موشک بسیار هیجان انگیز است. این بازی باعث تحرک بسیاری می شود. انتخاب بهترین مکان برای مخفی شدن، انتخاب بهترین زمان برای سک سک کردن و سرعت عمل بالا نیازمندی های این بازی ست. برای انجام این بازی، هرچقدر فضا بزرگتر باشد، آزادی عمل بیشتری به کودکان داده می شود. چون انتخاب های آنها برای مخفی شدن افزایش می یابد.

بازی های توپی: احتمالاً علاقه پسربچه ها به این بازی ها چندین برابر بیشتر است. انجام بازی های مختلف مثل فوتبال، بسکتبال، وسطی و… با توجه به شرایط، روحیه کار تیمی، جنگندگی برای پیروزی و قبول شکست را در بین بچه ها افزایش می دهد.

 

بازی های فکری

این بازی ها همیشه در دسترس خانواده ها قرار دارند. بهترین گزینه های بازی در خانه همین بازی های فکری می باشند. بچه ها غالباً به این بازی ها روی خوش نشان می دهند. البته این نکته فراموش نشود که تنوع بالای بازی های فکری، نباید سنجیدن محدوده سنی کودکان را به حاشیه ببرد.

برای مثال بازی ای مثل گل یا پوچ برای کودکان از سن 3 سال به بالا کاربرد دارد. اما قطعاً بازی ای مثل اونو ( uno) برای سن 3 تا 6 سالگی قابل درک نیست و نمی تواند کاربردی داشته باشد. بازی های سنتی ایرانی مثل گل یا پوچ و نان بیار کباب ببر از جمله بازی هایی هستند که برای هر سنی می توان آنها را به کار گرفت.

بازی هایی مثل منچ، مارپله، دوز و انواع بازی های کارتی، در زمره‌ی بازی های فکری به شمار می روند. این بازی ها به علت تنوع و گستردگی که دارند، همواره پر مخاطب هستند. انجام آنها نیاز به محیط یا شرایط خاصی ندارد. همواره در دسترس هستند و باعث تقویت عملکرد حافظه و هوش کودکان می شوند. با هر تعدادی می توان بازی فکری را انجام داد. تنوع این بازی ها به نحوی است که از بیش از یک نفر گرفته تا بالای 10 نفر، یک پیشنهاد خوب بشمار می آید.

انجام بازی در خانه، علی الخصوص بازی های فکری، از سنین کم، باعث می شود کودک شما اهمیت فکر کردن را در هرچیزی ببیند. با برنامه ریزی ذهنی داشتن برای رسیدن به هدف آشنا شود و مورد تشویق قرار بگیرد. حتی در صورت شکست، می تواند با ذهن باز علت شکست خود یا پیروزی دیگرانس را بشناسد و تمرکز بیشتری برای برنده شدن داشته باشد.

 

جهت مطالعه مطالب بیشتر، به صفحه اینستاگرامی ما مراجعه کنید.

 

بازی های نوشتاری

این بازی ها، برای کودکان با رده سنی بالای 7 سال توصیه می شود. بازی در خانه به صورت نوشتاری و با استفاده از کاغذ و قلم، موجب افزایش دایره لغات کودکان می شود.

از جمله معروف ترین بازی های نوشتاری، می توان به اسم فامیل اشاره کرد. بازی اسم فامیل علاوه بر هیجان بسیاری که دارد، باعث افزایش سرعت نوشتن در کودکان نیز می شود. برای همین این بازی برای کودکانی که سال های اول ابتدایی هستند توصیه می شود. آنها با زیاد بازی کردن می توانند سرعت نوشتن خود را افزایش دهند. املای خود را تقویت کنند. با شهر ها، میوه ها، حیوانات، خوراکی ها و … جدید آشنا شوند و اطلاعات عمومی شان افزایش پیدا کند.

از جمله بازی های نوشتاری دیگر که می توان به عنوان بازی در خانه به آن پرداخت، داربازی است. داربازی از بازی های جذابی است که به حدس حروف تشکیل دهنده یک کلمه اشاره دارد. به این صورت که یک نفر، کلمه ای را انتخاب می کند و به تعداد حروف سازنده آن کلمه، خط تیره می کشد.

نکته اصلی این بازی آنجاست که تعداد انتخاب حروف محدود است. به ازای هر حرف اشتباه، یک عضو از بدن انسانی کشیده می شود که انگار به دار آویخته شده است. اگر قبل پیدا شدن کلمه، نقاشی انسان کامل شود، یعنی بازیکنان باختند. این بازی به قدرت تشخیص کلمه و افزایش دایره لغات کودکان کمک بسیاری می کند.

از جمله بازی های نوشتاری دیگر می تواند به یک نقطه دو نقطه اشاره کرد. این بازی به این صورت است که برای مثال اسامی یک نقطه انتخاب می شود، هر فرد باید هرچه اسم یک نقطه بلد است در بازه زمانی مشخصی روی کاغذ بنویسد. بعد از شمارش اسامی نوشته شده، برنده کسی است که بیشترین اسم را نوشته باشد.

 

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب