آموزش زبان به کودکان

 

آموزش زبان به کودکان، یکی از شیرین ترین و جذاب ترین کارهایی است که یک مربی مهد می تواند انجام دهد. برای آموزش درست به کودک، راهکار های مختلفی وجود دارد که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. اما پیش از آن بهتر است بگوییم که مهد کودکی که آموزش زبان به کودک، جزئی از خدماتش باشد را می توان یکی از مهد کودک های خوب و شاخص دانست. پیش از این درباره ویژگی های مهد کودک ایده آل سخن گفته شد. یکی از آن ویژگی ها آموزش زبان به کودکان بود. در این مطلب به طور مفصل درباره چگونگی آموزش زبان دوم به فرزند دلبند شما، نکاتی را خواهیم گفت. با ما همراه باشید:

اعتماد سازی

برای آموزش زبان به کودکان، معمولا باید از مربیان حرفه ای و کارکشته در این زمینه کمک گرفت. مربیانی که می توانند در برخورد با کودک، بهترین شیوه را لحاظ کنند. و اصولا انسان های بسیار شاد و پر انرژی هستند. پیش از این گفته شد که مربی باید پر انرژی باشد. تمامی مربیانی که در شاخه های مختلف یک مهد کودک مشغول به فعالیت هستند، باید از ویژگی فعال  و پر انرژی بودن، بهره مند باشند. اگر مربی سواد کافی برای آموزش زبان به کودک را داشته باشد اما در صرف انرژی لازم برای یادگیری او کوتاهی کند، نمی تواند نتیجه لازم را دریافت کند. کودک، موجودی حساس، اجتماعی، شاداب، فعال و باهوش است. او به سرعت می تواند مربی که با او از نظر انرژی یکسان است را تشخیص دهد و به عنوان فرد مورد اعتماد خود تشخیص دهد.

زمانی که مربی بتواند اعتماد یک کودک را جلب کند، راحت تر می تواند با او ارتباط برقرار کند. اصولا کودک با یک فرد بزرگسال که خوش انرژی و خوش اخلاق است، زودتر خو می گیرد. حال تصور کنید مربی زبانی را که از این ویژگی ها برخوردار می باشد و همزمان به اصول درست آموزش زبان به کودک نیز مسلط است. چقدر کودک می تواند کلمات و آموزش های زبانی را به شکل صحیح تری فرا بگیرد. زیرا، مربی خود را دوست و به او اعتماد دارد.

پس می توان، اصول اولیه در آموزش را ابتدا، اعتماد سازی بیان کرد. اعتماد سازی که مسئولیت آن به عهده شخص مربی می باشد. در نگاه اول، شاید این کار ساده به نظر برسد. اما وقتی وارد گود می شوید و می خواهید بحث آموزش زبان به کودکان را شروع کنید، خواهید دید که چقدر این کار می تواند سخت و دشوار باشد.

کار با کودک سخت اما شیرین

کار با کودک در کنار شیرینی هایی که دارد، با سختی هایی نیز همراه است. اگر مربی زبان نتواند طبق برنامه مهد پیش رود، یا خروجی آموزشی پایینی داشته و یا با بچه ها تعامل خوبی نداشته باشد، مدیر مهد می تواند عذر او را بخواهد. فردی که می خواهد در این رشته قدم بگذارد و کار با کودکان را تجربه کند، خود را باید برای بالا و پایین این شغل آماده کند.

ایجاد خلاقیت در روش آموزشی

در مطلب بالا گفته شد، برای آموزش زبان به کودکان، ابتدا باید اعتماد سازی صورت گیرد. اعتمادی که بین مربی و کودک ایجاد می شود می تواند باعث شروع بسیاری از اتفاقات مثبت باشد. پس از اینکه مربی توانست این کار را انجام دهد، بهتر است سراغ روش های آموزشی خود برود. در این مرحله انتخاب، شاد ترین و خلاقانه ترین روش ها، در بحث آموزش می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. تاثیری که مربی به مرور با کار و کسب تجربه، به آن پی می برد. اگر یک مربی در موتور جستجو گر گوگل سرچ کند که بهترین روش ها برای آموزش زبان به کودکان چیست، به نتایج مختلفی دست پیدا خواهد کرد.

در کنار انتخاب یکی از این روش ها، مربی می تواند ابداعاتی در شیوه آموزشی داشته باشد. او می تواند دست به اختراع روش های آموزشی بزند که تاکنون هیچ مربی و مهدی از آن استفاده نکرده است. پس خلاقیت در انتخاب روش آموزشی، دومین کاری است که یک مربی زبان باید انجام دهد. برای مثال، مربی یک بازی خاص را برای آموزش زبان به کودک بر می گزیند. این بازی صرفا قانون دارد و باعث یادگیری کودک خواهد شد اما نتیجه دقیق آن در دست نیست. مربی می تواند، در این بازی خلاقیت ایجاد کند. نقاشی و شعر را ادغام کند و بازی را از حالت سکون در آورد.

کودکان در فضای بازی بهتر آموزش می بینند. این نکته ای است که روانشناسان مختلف کودک بر آن تاکید کرده اند. پس مربی می تواند، روشی را برگزیند که انرژی زیادی در آن دخیل باشد. او می تواند کلمات زبان دوم را به کودک در حین بازی بگنجاند و به او آموزش دهد.

آموزش زبان با داستان

آموزش زبان به کودکان، می تواند با داستان خوانی همراه باشد. انتخاب کتاب داستانی برای کودک، یکی دیگر از وظایف مربی است. کتابی که واژه های سخت نداشته باشد و هم سطح با سن کودک باشد. معمولا مهد کودک ها، کتاب های آموزشی را برای یادگیری کودکان به مربی معرفی می کنند. منظور از کتاب داستان، چیزی خارج از کتاب کاری است که کودکان در مهد آن را تمرین می کنند. کتاب داستان نیز می تواند از خلاقیت یک مربی نشات بگیرد. کتابی برای کودک از جذابیت کافی برخوردار است که متن کوتاه و عکس بسیار داشته باشد.

این ویژگی می تواند در یادگیری او نیز مستقیم تاثیر گذار باشد. مربی حرفه ای و آموزش دیده می داند که برای کار آموزشی ابزار ها نقش تعیین کننده ای دارند. آموزش کودک مقوله ای جدا و بسیار مهم است. نقش ابزار ها در آموزش زبان به کودکان یا دیگر آموزش ها، بسیار تعیین کننده می باشد. مربی در کلاس آموزشی، تایمی را برای قصه گویی می تواند لحاظ کند.

نکته جالب تر اینجاست که قصه های صوتی و تصویری امروزه در جذب کودک بیشتر تاثیر می گذارند. مهد کودک هایی که دارای امکاناتی مانند بلند گو و ویدئو پروژکتور هستند، قصه گویی را با حالت روشن تر و واضح تری می توانند برای کودک به نمایش بگذارند. با این کار، هم مهارت speaking و هم listening کودک ارتقا می یابد. زیرا، در کلاس های آموزشی بر روی دیدن تصاویر تمرکز می کند. این کار او لیستنیگ یا همون مهارت شنیداری است. پس از قطع صدا، مربی از کودک می خواهد تا مانند صدای پخش شده کلمات و جملات را تکرار کند. این کار نیز، اسپیکینگ یا مهارت گفتاری او را افزایش خواهد داد.

آموزش زبان با کارتون و انیمیشن

در آموزش زبان به کودکان، فیلم و کارتون ها هم تاثیر مفیدی را می توانند ایفا کنند. هیچ کودکی را مطمئنا ندیده اید که به کارتون علاقه ای نشان نداده باشد. آن ها عاشق دیدن شخصیت های کارتونی با صدایی کودکانه هستند. یک مربی  می تواند در طول سال، ساعاتی مفرح برای قسمت آموزشی خود لحاظ کند. این ساعات، می تواند با فیلم و کارتون برای کودک پر شود. انیمیشن های معروف بسیاری هستند که مطمئنا کودکان، هر کدام را بارها و بارها تماشا کرده اند. آن ها کاملا می دانند هر شخصیت، در کدام دقیقه، چه واژه هایی را به زبان فارسی به کار برده است.

حال یک مربی می تواند، نسخه انگلیسی یا هر زبانی که در مهد آموزش می دهد را برای کودک پخش کند. کودک از لحظه به لحظه داستان با خبر است. او واژه های جدید و جملات جدید را جایگزین کلمات قبلی می کند. و به نوعی در ذهن خود، نوعی ترجمه را انجام می دهد. آموزش زبان به کودکان با دیدن کارتون، باعث ماندگاری هر چه بیشتر کلمات زبان دوم در ذهن او می شود.

به طور کلی، یک مربی می تواند راه های مختلف آموزشی را امتحان کند. برخی روش ها ممکن است پاسخگوی نیاز کودک نباشد. اما برخی دیگر به خوبی جواب دهد. در این راستا، تمامی این نتایج به میزان خلاقیت مربی و تلاش های او برای آموزش نیز باز می گردد. سواد و دانش، روش های خلاقانه و پر انرژی بودن یک مربی، در فهم هرچه بیشتر مطالب به کودک، تاثیر بسزایی دارد.

برای دیدن مطالب بیشتر می توانید به اینستاگرام ما سر بزنید.

 

 

 

 

 

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب