ایده مهد کودک

 

مربیان مهد کودک، انسان هایی بسیار مهربان و دلسوز هستند. ایده مهد کودک و مربی گری در آن، توسط افرادی باید انجام شود که آموز های خاصی دیده اند و به ابزار های به روزی مسلط هستند. در مهد کودک ها، بیشترین ایده ها و خلاقیت ها، توسط مدیران و مربیان مهد شکل می گیرد. مربیانی که به کودکان علاقه بسیار دارند. و سعی می کنند برای سرگرم کردن هرچه بیشتر کودکان، آموزش هایی را ازخود ابداع کنند. آموزش و بازی، دو جز جدا ناشدنی از مهد کودک است. بازی های جذاب و آموزش های خلاقانه به رشد هر چه بیشتر کودک کمک بسیاری خواهد کرد. در این مقاله می خواهیم درباره انواع ایده های ناب برای مربیان مهد، سخن بگوییم:

مربی و بازی

ایده مهد کودک، ایده ای بسیار جذاب و خلاقانه بوده است. فردی که به تاسیس این محل برای کودکان در ابتدا اندیشیده است را می توان بسیار خلاق و اندیشمند توصیف کرد. نخستین کودکستان یا مهد کودک در ایران، به صورت ابتدایی در شهر تبریز و توسط جبار باغچه بان تاسیس شده است. نخستین کودکستان دولتی هم، در سال 1312 توسط دولت الملوک افتتاح شده است. نام این مهد کودک را شکوفه قرار دادند.

مهد کودک محلی برای تفریح و سرگرمی کودکان خردسال است. کودکانی که پیش از ورود به مدرسه باید تحت نظر آموزش هایی قرار بگیرند تا بتوانند برای ورود به مدرسه آماده شوند. عصمت الدوله پس از بازگشت از بلژیک ایده تاسیس کودکستان را داده است. این موضوع نشان می دهد که در کشور های اروپایی، ایده تاسیس کودکستان بسیار سریع تر شکل گرفته است. در آن زمان، مهدکودک برای مادرانی تاسیس شد که نمی دانستند چطور در ساعاتی که منزل حضور ندارند، کودکان را مدیریت کنند.

پس از بازگشایی چنین مکانی، ساعات صبح به گذاشتن کودک در مهد اختصاص داده شد. امروزه نیز، به غیر از مهد کودک های پیش 1 و 2، والدینی که کودکان زیر 5 سال خود را به مهد کودک می سپارند، دغدغه کاری آن ها حل می شود. وجود فرزند در محیط های اجتماعی، به شکل گیری و رشد فرزند کمک شایانی خواهد کرد. درباره فواید مهد کودک در مطالب گذشته بسیار سخن گفته شد. یکی دیگر از فواید آن، آموزش هایی است که همراه با بازی و سرگرمی به کودک داده می شود.

خوبی های مهد کودک

به طور کلی، سپردن کودکان به مهد، دارای فواید و معایبی است. اما فواید آن به جرات از معایب آن پیشی گرفته است. برای فهم بیشتر این موضوع می توانید خانواده هایی را مشاهده کنید، که کودکان خود را به مهد سپرده اند. اگر پای صحبت والدین بنشینید مطمئنا ابتدا از ایده مهد کودک، فضا و مربیان آن سخن خواهند گفت. پس از آن نیز ممکن است به این موضوع بپردازند که آیا در قبال هزینه ای که مهد دریافت می کند، آموزش، سرگرمی و خدمات را در خور فرزند شان، ارائه می دهد یا خیر. می توان در پایان نتیجه گرفت وجود مهد کودک برای مادران شاغل، اهمیت زیادی دارد. فواید این محیط اجتماعی نیز از معایب آن بیشتر است.

برای دیدن مطالب بیشتر به صفحه اینستاگرام ما مراجعه کنید.

هر مهد کودک، ارائه دهنده خدماتی خاص

ایده مهد کودک و خدمات مختلف آن را می توان با مراجعه به محل مهد و صحبت مستقیم با مدیر مجموعه دریافت کرد. وقتی والدین پای صحبت مدیر می نشینند، منتظر شنیدن خدماتی خاص از زبان مدیر هستند. تمامی مهدکودک ها، از مربیان زبان، مربیان اصلی و کمک مربیان تشکیل شده است. آموزش قرآن در مهدکودک های قرآنی به طور ویژه ای انجام می شود. در مهد کودک های عادی نیز، این آموزش به صورت ابتدایی ممکن است صورت گیرد.

آموزش زبان هم در مهد های عادی و هم دو زبانه انجام می شود. پس آموزش زبان یا قرآن را نمی توان جز خدمات خاص یک مهد، دانست. مهد کودکی در این رقابت پیروز است که بتواند ایده ای خاص و جذاب برای فرزندان خانواده ها پیشنهاد دهد. در این صورت است که می تواند آن ها را جذب کرده و برای خود اعتباری کسب کند. خدمات خاص در مهد کودک های را می توان انواع آموزش های دیگر مانند: سفالگری، نقاشی به صورت ویژه، کلاس های کامپیوتر و بازی های خاص عنوان کرد. منظور از بازی های خاص، می تواند ایجاد پارک آبی کوچک در محل مهد، ایجاد یک شهر بازی بسیار کوچک ولی با امکاناتی که کودکان دوست دارند و … عنوان کرد.

اما در قبال این امکانات نیز، مبالغ بسیار بیشتری نیز از والدین دریافت خواهد شد. ایده مهد کودک، برای بسیاری از پدر و مادر ها ایده ای جالب و مشکل گشا است. برخی والدین در کشور از لحاظ مالی مشکلی ندارند و می توانند این هزینه ها را تامین کنند. آن ها برای رفاه و آسایش فرزند خود کارهای ویژه ای را حاضرند انجام دهند. پس مهد کودک ها می توانند با ایجاد فضایی شاد و مفرح برای کودکان نقش ویژه ای در تربیت آن ها و مستقل شدن شان نیز ایفا کنند.

مربیان و ایده های ناب

ایده مهد کودک برای مربیان، به عنوان یک فرصت شغلی تلقی می شود که می توانند درآمد زایی ناچیزی از آن داشته باشند. برای جذب بیشتر یک کودک، مربی ابتدا باید مدرک مخصوص مربیگری را کسب کرده باشد. برخی دیگر از مربیان، مدرک ویژه ای را دارا نیستند اما با کسب تجربه های بسیار کافی آموزشی، مسیر را برای خود هموار کرده اند. این ایده بسیار عملی تر و بهتر است. یک فرد با تجربه بهتر از فردی است که تنها فقط مدرک مورد نیاز آن رشته را دارد. اگر شخصی به صورت ترکیبی بتواند هم مدرک و هم تجربه را داشته باشد برای یک محیط کاری بسیار مفید می تواند عمل کند.

برای مربیان مهد کودک نیز این چنین است. مربی که در محیط کاری توانسته است تجربه ارتباط با کودکان و مدیریت فضا و ایده مهد کودک را داشته باشد، در برخورد با کودک بسیار موثر عمل می کند. هر کودک دارای خلقیاتی است. یکی پرخاشگر و دیگری مهربان است. یکی بخشنده و دیگری خسیس است، یکی درونگرا و دیگری برونگرا است. اگر مربی توانایی مدیریت تمامی این شخصیت ها را به طور ویژه و همزمان با هم داشته باشد، می توان گفت مربی حرفه ای است. علاوه بر مدیریت رفتار، یک مربی باید دارای ایده های خلاقانه باشد. برای بازی های کودکانه شعر بگوید یا بهترین شعر ها را گزینش کند.

 

آموزش کودک و ابزار های خاص

برای آموزش های ویژه، ابزار های جذاب و خاص را انتخاب کند. وجود ابزار های رنگی باعث فراگیری هر چه بیشتر علم به کودک خواهد شد. مربی می تواند به کودکان محبت کند و آن ها را با القاب محترمانه خطاب کند. این ویژگی می تواند به شکل گیری مثبت شخصیت کودک کمک شایانی کند. مربیان باید در مهد، مقوله بازی را جدی بگیرند. بازی با کودک، خوش انرژی بودن، مدیریت درست و صحیح کلاس، ازجمله ویژگی هایی است که یک مربی باید دارا باشد.

ایده مهد کودک در سراسر دنیا، ایده بسیار جالبی است. فرزند علاوه بر محیط گرم خانواده به محیط اجتماعی نیازمند است که بتواند در آن مهارت های خود را ارتقا دهد. افزایش مهارت هم می تواند در خانواده و توسط والدین شکل بگیرد. و هم توسط مربیان آموزش دیده در مهد کودک ها. شاید به صورت ابتدایی مهد محیطی صرفا سرگرم کننده به نظر برسد. اما وقتی به جزئیات آن توجه می کنیم، می توانیم پی ببریم برای بهتر شدن نیاز است در برخی جزئیات، تغییراتی رو به بهبودی صورت گیرد. تغییراتی که می تواند در ابتدا به نفع کودک باشد و در انتها به نفع والدین و مهد کودک ها. ایده مهد کودک و ایجاد آن برای کودکان، به طور کلی، در پرورش فرزندان این مرز و بوم تاثیر بسزایی دارد.

 

 

 

 

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب