آموزش زبان کودکان

هر انسان از زمانی که به دنیا می آید، دارای ویژگی ها و شاخصه های مخصوص به خود است. برخی از افراد حتی از توانمندی هایی برخوردار هستند که والدین می توانند مباحث آموزشی مورد علاقه آن ها را از چند ماهگی فرزند آغاز کنند و او را رشد و نمو دهند. آموزش زبان کودکان از این رو حائز اهمیت است.

کودکی که تازه با مهارت های زبانی آشنا شده است و می تواند کلمات مختلف زبان مادری را از نوزادی فرا بگیرد، پس می توان آموزش زبان دوم را نیز برای او آغاز کرد. البته آموزش زبان دوم با شرایط و ویژگی هایی باید همراه باشد که در ادامه مطلب آن ها را ذکر خواهیم کرد.

 

آموزش زبان دوم از چه سنی؟

کودکان امروزی، بسیار مستعد هستند و ظرفیت های بالایی جهت یادگیری دارا می باشند. از این رو، آموزش هر کودکی یا توجه به استعداد های او باید صورت گیرد. برای مثال، کودکی که دائم به خاک بازی و درست کردن سازه های مختلف از خاک علاقه دارد را می توان در کلاس هایی مرتبط با دست ورزی ثبت نام کرد. این کار به پرورش استعداد ها و مهارت های هرچه بیشتر او در این زمینه کمک بسیاری خواهد کرد.

هوشمندی والدین در تربیت فرزندان بسیار مهم است. پدر و مادری که از نوزادی با کودک خود به زبان مادری سخن می گویند می توانند در کنار آن آموزش برخی کلمات انگلیسی یا دیگر زبان ها را نیز به فرزند خود بیاموزند.

مطمئنا بسیاری از کودکان را مشاهده کرده اید که می توانند با تسلط خوبی به زبان دومی مانند انگلیسی سخن بگویند. ریشه این اتفاق را می توان در اولویت شناسی والدین آن ها جستجو کرد. به طور ویژه آنها بر روی شناخت استعداد فرزند خود، تمرکز کرده اند و نهایتا به این نتیجه رسیده اند که می تواند در حوزه زبان آموزی موفق باشد.

بنابراین، نمی توان برای آموزش زبان کودکان، سن دقیقی تعیین کرد، اما در کل آموزش به کودکان را می توان به صورت نسبی از 3 سالگی آغاز کرد. استعداد شناسی در این موضوع حرف اول را می زند. برخی از کودکان دوست ندارند بازی های کودکانه خود را کنار بگذارند و به مبحث آموزش بپیوندند. برای چنین کودکانی، یادگیری زبان دوم شاید در مدارس و یا کلاس های زبان ممکن باشد. تقویت مهارت های زبانی برای کودک، مطمئنا مولفه بسیار خوبی برای اوست. اما نقش والدین در تعیین سن مشخص برای یادگیری و شخصیت شناسی درست کودک بسیار پر رنگ می باشد.

 

مهد کودک کیدو کیدز کلاب را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

نقش مربی در آموزش زبان به کودک

برای آموزش زبان دوم به هر کودکی باید در نظر داشت که میز، صندلی، تخته وایت بورد و محیط خشک کلاسی دیگر پاسخگو نیست. کودکان امروزی به شدت اهل بازی و سرگرمی هستند. به همین دلیل باید در آموزش حتما بخش بازی با کودک را پر رنگ تر کرد. کودک، همراه بازی و موسیقی می تواند مهارت های زبانی خود را تقویت کند و شعر بخواند و از آموزش لذت ببرد.

مربی مهدکودک که مسئول یادگیری کودکان در حوزه زبان است، باید دارای مهارت های به خصوصی باشد. شاد بودن و انرژی بالا، تسلط به روش های جدید و نوین در آموزش، مسلط بودن به رفتار با کودکان و از همه مهمتر، تسلط به زبان دوم از جمله ویژگی هایی است که یک مربی آموزشی زبان باید دارا باشد.

فرض را بر این بگذارید که اگر معلم یا مربی، انرژی لازم را نداشته باشد، در این صورت آیا می تواند نیاز کودکان در بخش بازی و سرگرمی را تامین کند؟ یا اگر مهارت های زبانی او کامل نباشد، می تواند منبعی که برای تدریس آماده شده را آموزش دهد؟ رفتار با کودکان هم امروزه سواد خاصی را می طلبد. کودکی که دائم گریه می کند و در کلاس با کودکان دیگر همراه نیست را باید چطور مربی آرام کند؟ یا کودکی که در کلاس دائم صحبت می کند و علاقه ای به نشستن و مودب بودن ندارد، مربی باید چطور با او رفتار کند؟

باید گفت آموزش به کودک در هر شاخه ای، سختی های خاص و شیرینی های لذت بخشی دارد که فقط معلمین و مربیان کودک آن را درک می کنند.

 

بازی های مختلف برای آموزش زبان

در یادگیری یک زبان به کودک، می توان بازی های مختلفی را لحاظ کرد. بازی هایی که هیجانات خاص کودکانه داشته باشد. این سرگرمی ها، می توانند زبان را در ذهن کودک بسیار جذاب جلوه دهند. شعر و ترانه با زبانی کودکانه می تواند از جمله سرگرمی هایی باشد که قدرت انتقال کلمات جدید را سرعت می بخشد. مربی می تواند برای یاددادن کلمات جدید به کودکان، محیطی را برگزیند و کودکان را در آن قرار دهد. این محیط باید دارای ابزار و وسایلی باشد که همان کلمات زبان هستند. برای مثال، مربی یک روز تصمیم می گیرد که انواع میوه ها را به کودکان آموزش دهد. او می تواند میوه طبیعی یا اسباب بازی را به محل کلاس بیاورد. در کنار این ها، برای هر میوه آهنگی تولید کند و با ملودی خاص به کودک آن میوه را آموزش دهد.

کودک در این مرحله، به میوه توجهی نمی کند. اما ملودی و آهنگ برایش نقش ویژه ای ایفا می کند. در واقع مربی توانسته است در میان آهنگ، کلمه جدید را بگنجاند.

 

آموزش زبان با کتاب و قصه

یکی دیگر از راه هایی که می تواند در آموزش زبان کودکان نقش بسیار موثری داشته باشد، خرید کتاب مناسب سن کودک برای اوست. کتاب، می تواند نقاشی ها و شکل های ویژه ای داشته باشد. برای مثال، قصد آموزش حیوانات به زبان دوم را داریم. والدین می توانند از بهترین کتاب های آماده شده در این حوزه نظیر کتاب جامع پیش دبستانی 1 و 2 تهیه شده در مهدکودک کیدو کیدز کلاب استفاده کنند. کتابی که حیوانات را با نقاشی های زیبا و داستان های کوتاه به کودک آموزش می دهد. وجود یک مربی مجرب در کنار این کتاب می تواند بسیار اثرگذاری آن را بیشتر کند.

 

برای خرید کتاب جامع پیش دبستانی 1 و 2 می توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

 

قصه گویی نیز می تواند راهکار مناسبی برای انتقال مفاهیم زبانی به کودک باشد. پدر یا مادری که خود در بخش زبانی دارای مهارت هستند و کلمات را درست می توانند تلفظ کنند، شب ها قبل از خواب قصه گویی را برای فرزند داشته باشند. کودک آن ها می تواند با یادگیری علمی جدید به خواب رود. این موضوع می تواند در یادگیری او تاثیر بسزایی داشته باشد. زیرا، کلمات و جملات قبل از خواب در ضمیر ناخود آگاه کودک ثبت و ضبط می شوند و در آینده حتما به شکل ویژه ای به او یادآوری می شوند. باز هم می توان در پایان نتیجه گیری کرد که تمامی آموزش ها با شخصیت کودک رابطه ای مستقیم دارد. قصه گویی، خواندن کتاب، رنگ آمیزی، بازی و سرگرمی، خواندن آهنگ و …. از جمله روش های نوینی است که می توان در آموزش زبان به کودک به کار برد. اما ابتدا باید علاقه فرزند را شناسایی کرد و سپس در بخش ویژه ای ورود کرد.

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب