کلاس های موسیقی مهد کودک

مجموعه مهد کودک ابر چارگوش، کلاس های اختصاصی آموزش موسیقی به کودکان را در دستور کار خود قرار داده است. این کلاس ها، با بازی های آوازی و ارف آغاز می شوند. بازی ها باعث می شوند بچه ها از همان ابتدا با اطلاعات اولیه موسیقی آشنا شوند. مثلاً با بازی یاد می گیرند، که صدای شیر، بم و صدای موش زیر است.

کم کم به وسیله بازی، وارد نت خوانی می شوند و یادگیری پیانو را آغاز می کنند. کل این پروسه ممکن است چیزی حدود 6 ماه زمان ببرد. البته این مدت زمان بستگی به استعداد و توانایی کودک نیز دارد. چون هوش موسیقیایی هر کودک با کودک دیگر متفاوت است.

شرایط کلاس موسیقی

ابزار موسیقی در مهد کودک موجود است و نیازی به تهیه ابزار خاصی توسط خانواده ها نیست. ابزاری مثل بلز، طبلک، چوبک و پیانو در مهدکودک وجود دارد. بچه های مهدکودک حضوری که کلاس موسیقی را بدون هزینه مجزا در مهد کودک دارند. یعنی موسیقی جزو برنامه درسی آنها محسوب می شود.

اما امکان شرکت در کلاس موسیقی به طور جداگانه نیز  وجود دارد. یعنی ممکن است خانواده ای علاقه به آموزش دیدن فرزندش در این زمینه هنری داشته باشد، ولی شرایط این که بچه را به مهد کودک بفرستد، نداشته باشد. این کلاس ها به طور جداگانه در سه روز از هفته و در تایم عصر برگزار می شوند. ساعات کلاس ها نیز به صورت روز در میان و در ساعت 5 تا 6 و نیم بعد از ظهر خواهد بود.  کلاس های موسیقی با ظرفیت ۸ نفر تشکیل می شوند. روند کاری این کلاس نیز به صورت ماهانه و ترمی است. هر ترم در یک ماه و 12 جلسه برگزار خواهد شد.

کلاس های موسیقی مهدکودک کیدو کیدز کلاب مشهد، در بلوار سجاد، حامد جنوبی 10، نبش عمید 9، شعبه حضوری مهدکودک برگزار می شود.


 

تاثیر موسیقی بر کودکان

همانطور که اشاره شد، یکی از برنامه های اصلی مهدکودک آنلاین و حضوری کیدو کیدز کلاب، برگزاری کلاس های موسیقی در مهدکودک برای کودکان است. برای آشنایی بیشتر با این مقوله مهم، در ادامه تاثیرات موسیقی بر کودکان را به صورت اجمالی مرور می کنیم. 

هنر موسیقی یک پدیده در عرصه درمانگری است. یعنی در روانشناسی، گوش دادن به موسیقی مناسب را یکی از راه های تسکین برخی از مشکلات عنوان می کنند. علاوه بر این، موسیقی کودکان را سرگرم می کند و خلاقیت را نیز در آنها پرورش می دهد. به همین جهت است که از موسیقی در کلاس های مهدکودک استفاده می شود.

در زمینه نظم دادن به رفتار کودکان میتوان از هنر موسیقی به نحو احسن بهره برد. اگر بخواهیم هر دو نیم کره چپ و راست کودکان را فعال کنیم و به آنها کمک کنیم تا بتوانند مسیر خود را در آینده راحت تر انتخاب کنند، میتوانیم از موسیقی در کلاس های مهدکودک استفاده کنیم.

اگر کودکان بتوانند در زندگی خود با موسیقی آشنایی پیدا کنند، اثرات مفیدی بر روی قدرت شنیداری و تحلیل آنها خواهد گذاشت. علاوه بر این به صورت کلی، فعالیت گروهی می تواند عاملی برای بالا رفتن اعتماد به نفس در کودکان باشد. زیرا در آنها انگیزه کافی برای انجام تمرینات و رسیدن به هدفشان را ایجاد میکند. به همین دلیل کلاس های موسیقی با حضور گروهی کودکان برگزار می شود. 

برگزاری کلاس موسیقی مهدکودک کیدو کیدز کلاب

ارتباط موسیقی با ریاضی چیست؟

ریاضی و موسیقی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. کودکان با فهمیدن ریتم و گام در موسیقی یاد می گیرند که در آینده چگونه با مفاهیم ریاضی ارتباط برقرار کنند. این مسئله به آنها کمک میکند که مفاهیمی مثل کسر، اعداد و تقسیم کردن را راحت تر بیاموزند. این ارتباط به قوی کردن حافظه کوتاه مدت و بلندمدت نیز کمک زیادی می کند. آموزش موسیقی در کلاس موسیقی مهد کودک به آنها کمک می کند که راحت تر مسائل را حل کنند. کودکان به این مسئله پی می برند که برای حل مشکلات خود میتوانند از عقل و منطق نیز کمک بگیرند.

بچه ها در کلاس موسیقی مهدکودک یاد می گیرند که اگر در برخی مسائل صبور مانند یادگیری باشند، در نهایت احساس خرسندی و رضایت را تجربه خواهند کرد. به عنوان مثال کار کردن با بعضی از ساز ها مثل پیانو به کودکان می آموزد که با خفظ تعادل و صبوری و هماهنگی در هنگام نواختن، می توانند ریتم و موسیقی زیبایی دریافت کنند.

علم به ما چه می گوید؟

آزمایش ها و تحقیقات این مسئله را نشان می دهد که موسیقی با عملکرد مغز و اعصاب انسان ها ارتباط مستقیم دارد. محققان با تحقیق کردن بر روی برخی مهدکودک هایی که در آنها موسیقی آموزش داده می شود به این نتیجه رسیدند که کودکانی که آموزش آنها با یادگیری موسیقی همراه است، از نظر مغزی عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارند. آنها از تمرکز اعصاب بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند.

ریتم موسیقی به کودکان کمک می کند تا با دنیای بیرون تعامل برقرار کنند و صداها را بشناسند. به همین دلیل مربی های مهدکودک نهایت تلاش خود را می کنند تا کودکان از همان کودکی صداها و سازها را بشناسند. آنها از بعضی بازی ها کمک میگیرند تا حل این مسئله راحت تر باشد. مربیان مهدکودک سعی میکنند تا بازی های کودکانه را با برخی موسیقی ها تلفیق کنند تا کودکان صداهای متفاوت را تشخیص دهند.

تاثیر موسیقی در افزایش حافظه

موسیقی یک نوع محرک است که به افراد کمک میکند نسبت به انواع صداها و ریتم ها حساس شوند و به آنها دقت کنند. این مسئله به افراد کمک می کند تا تمرکز و حافظه خود را بهبود دهند. به همین دلیل کودکانی که از کودکی با موسیقی ارتباط داشته اند، افراد موفق تری هستند. این افراد در بزرگسالی از حافظه بهتری برخوردارند. یکی از دلایل برگزاری کلاس موسیقی در مهدکودک کیدو کیدز کلاب نیز همین موضوع است. 

آزمایشی در هنگ کنگ انجام شد که درآن کودکان 6 تا 15 سال را مورد تحقیق قرار دارند. محققین متوجه شدند که کودکان و نوجوانانی که از خردسالی با موسیقی در ارتباط بوده اند نسبت به سایر افراد همسن و سال خود لغات بیشتری را می توانند حفظ کنند و حافظه بهتری دارند. پس از یکسال این آزمایش دوباره تکرار شد و متوجه شدند که کودکان ارکستر، حافظه‌شان تقویت شده است در صورتی که سایر کودکان پیشرفتی نکرده اند. موسیقی، دارویی است که همانند عنصری شفابخش عمل می کند و حتی ممکن است به آن اعتیاد نیز پیدا کنید. 

آموزش در کل مجموعه ای از برخورد هاست که باعث میشود اطلاعات به سایر افراد منتقل شود. در این زمینه سوالاتی پیش می آید همانند اینکه :

 

قرار است به چه کسی آموزش دهیم؟

 

کجا قرار است آموزش دهیم؟

 

چه چیزی قرار است آموزش دهیم؟

 

و یک مدرس موسیقی نیز قرار است اطلاعاتی را به اشخاص آموزش دهد. او می تواند با مطرح کردن این سوالات در فضای یادگیری موسیقی به کودکان مسائل قابل تاملی را بازگو کند همانند: هدف از یاددادن موسیقی به افراد خردسال چیست؟ آیا این اموزش به اندازه کافی هدفمند خواهد بود؟ آیا افراد تاثیرگزار در این مسئله همانند والدین و دوستان هدف واحدی خواهند داشت؟ و در نهایت آیا در جامعه نیز تاثیر خواهد داشت؟

 آیا یک معلم موسیقی در مهدکودک باید دارای مشخصه خاصی باشد؟  چه نوع کلاس موسیقی را می توان در مهدکودک برگزار کرد؟ کدام روش های جدید برای آموزش موسیقی به کودکان وجود دارد؟ چگونه می توان به این روش ها دست یافت؟ بهترین زمان برای آموزش موسیقی به کودکان چه سنی است ؟ در چه مکانی آموزش موسیقی به کودکان نتیجه بهتری خواهد داشت؟

با مطرح کردن اینگونه سوالات می توان تمام جوانب کار را در نظر گرفت. در این باره دو مسئله را باید در نظر گرفت. یکی هدف از انجام کار و دومین مسئله شناخت خصوصیات رفتاری کودکان. بدون داشتن علم کافی در این دو مسئله، هرگونه تلاشی برای آموزش موسیقی به کودکان بی نتیجه خواهد ماند. مهمترین هدف یک مربی موسیقی منتقل کردن اطلاعات پایه و ساده موسیقی به کودکان است.

یافتن هدف

هر موضوع آموزشی که به کودک ارتباط داشته باشد، فقط با حضور سه گروه امکان پذیر است، خانواده، مربی کودک و کودک. هر کدام از این گروه ها هدف خاصی در آموزش برعهده دارند. اهدافی که کودکان در یادگیری موسیقی دنبال می کنند می تواند متفاوت باشد: از مشغول بودن در بازی های نسبتاً پر هیاهو گرفته تا نوشتن تکالیفی که والدین برعهده اش گذاشته اند. این اهداف از نظر پدر و مادر ها نیز متفاوت است: از هنرنمایی فرزندشان با یک ساز در جمع دوستان گرفته تا رسیدن به درجات متعالی در عرصه موسیقی در آینده. یا ایجاد یک سرگرمی در دوران کودکی و نوجوانی. در نزد مربیان موسیقی نیز می توان اهداف متفاوتی را پیدا کرد: از آموزش یک هنر جدید به کودکان تا پرورش یک نسل توانمند. اکنون آموزش موسیقی در مهدکودک ها به کودکان با چنین اهدافی اجین شده است. 

پس در نتیجه اولین مورد در زمینه رسیدن به جامعه ای متعالی در زمینه موسیقی مشترک کردن اهداف هر سه گروه است.

 

کلاس موسیقی مهدکودک برای کودک
آموزش موسیقی به کودکان اهداف خاصی را در بر می گیرد:
 

آموزش علوم گوناگون در جامعه، می تواند زمینه ساز رشد تمدن را فراهم کند. این آموزش ها از دوران کودکی و نوجوانی آغاز می شود. موسیقی نیز یکی از شاخه های آموزشی است. ما باید به این مسئله آگاه باشیم که عدم آموزش موسیقی به کودکان و نوجوانان، میتواند خلائی در رشد و پیشرفت تمدن انسانی ایجاد کند. درک کردن ادوات موسیقی در قسمتی خاص از مغز صورت می گیرد. تحریک کردن این قسمت از مغز باعث افزایش هوش در کودکان می شود. کودکان می آموزند که با درک کردن موسیقی می توانند به شناخت زیبایی های صوتی در محیط اطراف خود دست پیدا کنند.

 

یک صنعت پرطرفدار

 

با عبور از تمام اهداف گفته شده، می توان یک کودک را برای «موسیقیدان شدن» آموزش داد. جامعه ای که اهداف خود را بشناسد کودکان بهتری را در عرصه ی موسیقی می تواند آموزش دهد. ما می توانیم با آموزش موسیقی در مراکز آموزشی همانند مهدکودک ها، به نتایج  آموزشی بهتری دست پیدا کنیم. سالیان سال است که کودکان ما در مهدکودک ها با این صحنه روبه رو شده اند که گروهی ارکستر یا نوازنده به مهد می آیند. کودک در جایگاه شنونده و بیننده می نشیند و فقط تماشاگر است. در این موقعیت کودک یاد می گیرد در مقابل موسیقی بی هویت، فقط می تواند بنشیند و دست بزند و آموزشی در کار نیست. در یک آموزش اصولی در مهدکودک، کودک موسیقی را می آموزد و با آن همراه می شود و در نتیجه در کنار آموزش از این هنر و بازی لذت میبرد.