مهد کودک خصوصی مشهد قصه کودکان مهدکودک
خانواده و پیش دبستانی در فرایند هویت یابی نقش مهمی دارند. مهدکودک ها می توانند با استفاده از قصه گفتن بسیار نقش آفرینی مهمی در آینده کودک داشته باشند.

اگر مراحل هویت یابی در خانواده به خوبی شکل نگیرد در مراحل بعدی زندگی ، کودکان با مشکلات متعددی همچون بحران هویتی مواجه خواهند شد. والدین با قصه های مختلف برای کودکان خود می توانند روش و مسیر های مختلفی را به او یاد بدهند.

نقش هنر و ادبیات در شکل گیری هویت کودکان دلبندمان

ادبیات کودکان ادبیات نو و تازه ای میباشد که دربردارنده درون و محتوای راستین واژه ها برای کودکانند . واژگانی که به منظور تربیت فردی و اجتماعی کودکان  به گونه ای زیبا و هنری بیان می شوند و افزون بر این ، به رشد علمی ،  فکری و گسترش واژگان و تخیل کودکان کمک می کنند. چنین کاری با چینش واژگانی که متناسب سن ، درک و دریافت کودک  باشد ، با بهره وری از شیوه ای زیبا، مناسب و رغبت انگیز به تحقق می رسد.

مساله ای که وجود دارد این است که هنر و ادبیات چگونه می تواند شخصیت و هویت کودکان را شکل داده یا تثبیت کند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت ، که این مسائل به گونه ای درونی و درمیان لایه های مسائل تربیتی ، اخلاقی ، اجتماعی ، علمی و فردی و به شکل زیبایی که عرضه می شوند، پدیدار می گردند.

نقش قصه در فرایند هویت یابی کودکان

به نظر افالطون باید پرستاران و مادران را وادار کرد که فقط حکایت هایی را که پذیرفته اند ، برای کودکان نقل کنند. و متوجه باشند پرورشی که روح کودکان به وسیله حکایات حاصل میکند، به مراتب بیش از تربیتی است که جسم آنها به وسیله ورزش پیدا میکند. قصه و قصه گویی امری است که قدمت آن به قدمت پیدایش زبان و گویایی انسان است.  قصه میتواند ریشه بسیاری از انحرافات را در کودکان بخشکاند و تأثیرات عمده تربیتی بر آنها داشته باشد. بچه ها میتوانند با خواندن و شنیدن قصه ها به سرمایه های تمدن و میراث فرهنگی خود دست یابند. با آداب و سنن جامعه ی خود و نیز جامعه جهانی آشنا شوند و خود را برای زندگی آینده آماده تر سازند.

قصه ها از دیرباز در انتقال ارزشها و مفاهیم تربیتی به کودکان و نوجوانان مؤثر بوده است؛ به این دلیل که قصه هیچگاه تاریخ مصرفی ندارد و تاریخ انقضایی را در برنمیگیرد. از قید زمان جداست و حتی در شرایط بد اقتصادی جوامع ؛ قصه ها فراموش نشده اند. کودکان با شروع قصه در درون خود بازیگری به تمام عیار می شوند که همراه با شخصیت های قصه رفتار میکنند. در تمام حوادث جریان دارند، خود را جای قهرمان میگذارند، گریه میکنند، میجنگند، میخندند، دنبال آرمانها و اهدافش میشوند. کودک به مثابه کارگردان قهاری میشود که یک تنه حوادث و شخصیتها را میسازد و در واقع تجسم و تصور خالق قصه را کارگردانی میکند.

مهدکودک و قصه گویی برای کودکان

مهدکودک های آنلاین و چه به صورت حضوری می توانند با گفتن قصه های جذاب به کودکان نقش اساسی در تربیت آنها ایفا کنند. این شکل از مواجهه با کودکان در پرورش آنها بسیار اثرگذار است و نقش مانایی در زندگی آینده آنها خواهد داشت.

برای ثبت نام و شرکت در کلاس های مهدکودک کیدو کیدز کلاب می توانید از طریق لینک ثبت نام اقدام کنید.

1 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب