موسیقی کودک

امروزه، موسیقی کودک و یادگیری موسیقی از جمله دغدغه های بسیاری از والدین به شمار  می رود. اکثر پدر و مادران در تلاش هستند تا فرزندان آن ها قبل از سن 18 سالگی حداقل یک ساز را فرا گیرند. تاثیر ساز بر عقل و هوش کودکان بر هیچکس پوشیده نیست. مربیان با سابقه موسیقی، می توانند با به کارگیری روش‌های خاص، موسیقی را به سنین پایین آموزش دهند. در این مقاله می خواهیم درباره موسیقی و همچنین فواید آن برای کودکان صحبت کنیم.

 

تعریف جامع موسیقی

موسیقی کودک و به طور کلی موسیقی را مجموعه از نت ها می نامند. به صورت کلی، با نواختن نت ها، یک ملودی حاصل می شود. این ملودی ها می توانند ملایم، آرام و سبک باشند. تاثیر موسیقی ملایم، بر روح و روان شنونده ها، اثرات بسیار مثبتی دارد. امروزه، از بسیاری از ملودی های نرم برای مدیتیشن استفاده می شود. آرامش روح و روان انسان ها می تواند با موسیقی تامین شود. موسیقی بی کلام، باعث رویا پردازی های خلاقانه می شود. آهنگ ها و ساز های بسیاری از گذشته تا کنون خلق شده اند که هر کدام کاربردی متفاوت دارند. شما با توجه به علاقه خود، می توانید هر کدام را که دوست دارید، انتخاب و برگزینید. موسیقی کودک نیز امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

سازهایی مانند گیتار و به خصوص پیانو برای افزایش ضریب هوشی کودکان تدریس می شود. موسیقی فواید زیادی برای کودکان دارد که در ادامه حتما به آن ها خواهیم پرداخت. آموزش موسیقی به کودک باید با روش هایی همراه باشد تا به طور کامل بتواند آن را فرا گیرد. نت ها، الفبای موسیقی هستند. هر فردی که می خواهد وارد حوزه موسیقی شود، چه کودک باشد و چه بزرگسال، ابتدا باید این الفبا را فرا گیرد.

ممکن است فراگیری نت ها، برای کودکان امری پیچیده و سخت باشد. مربیان موسیقی برای آموزش، روش هایی را به کار می گیرند تا کودک را علاقه مند کنند. حتما بسیاری از شما در اطراف خود کودکان زیادی را دیده‌اید که حداقل به یک ساز، تسلط کامل دارند. این تسلط را می‌توان ریشه در خانواده و آموزشگاه دانست. خانواده ابتدا باید علاقه را در کودک ایجاد کنند. سپس، او را در آموزشگاه ثبت نام کنند. در سایر قسمت ها می خواهیم درباره اثرات موسیقی بر روی کودکان سخن بگوییم.

 

معجزه ای به نام موسیقی و ضریب هوشی

آموزش موسیقی به کودک، موضوعی است که این روزها والدین، دغدغه آن را دارند. بسیاری از والدین امروزی، سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای روی افزایش ضریب هوشی فرزندان خود دارند. بسیاری از کودکان به طور ذاتی و خدادای از هوش و ذکاوت بهره مند هستند. هوش ذاتی مقوله ای جدا گانه است. نوع دیگری از ضریب هوشی وجود دارد که آن را ضریب هوشی اکتسابی می نامند و از طریق محیط و کار های مختلف می توان آن را کسب کرد. برای مثال، والدینی که فرزندان خود را در کلاس های موسیقی کودک، کلاس های چرتکه، محاسبات ذهنی و … ثبت نام می کنند، نقش بزرگی می توانند در هوش اکتسابی آن ها داشته باشند. این قبیل کارها، باعث تقویت حافظه می شود.

 

ثبت نام در کلاس های موسیقی مهدکودک کیدو کیدز کلاب

می توانید به طور عینی در مدارس، کودکی را که از سنین پایین در چنین کلاس هایی ثبت نام کرده با کودکی که صرفا به مدرسه آمده است، مقایسه کنید. خواهید دید، کودک اول، در یادگیری دروس مختلف، کار راحت تری در پیش دارد و به آسانی مسائل دشوار درسی را حل می کند. یادگیری نت های موسیقی، یادگیری اعداد ریاضی و محاسبات آن ها ازجمله کارهای دشوار است. اما کودک از پس آن ها بر می آید.

اگر فرزند شما چنین سختی هایی را با علاقه و با بازی های کودکانه حین یادگیری متحمل شود، در آینده برای فراگیری دروس مدرسه مشکلی نخواهند داشت. پس یکی از اثرات موسیقی کودک را می توان، تقویت حافظه دانست.

 

موسیقی و ریاضی

آموزش موسیقی به کودک، مبحثی مهم و جذاب است. ما در این مقاله اثرات مفید این پدیده در زندگی افراد، به خصوص کودکان اشاره می کنیم. دانشمندان، تحقیقات گسترده ای را در حوزه موسیقی انجام داده اند. نتایج این تحقیقات بسیار جالب و قابل تامل است. گفته می شود، افرادی که به یادگیری موسیقی می پردازند، از همان منطق و استدلالی استفاده می کنند که در ریاضیات کاربرد دارد.

به این معنی است که، آن قسمت از مغز که به استدلال موضوعات مختلف می پردازد، می تواند موسیقی و ریاضی را در یک حوزه قرار دهد. به نوعی می توان گفت که یادگیری نت های موسیقی و نواختن آن ها، مانند حل کردن یک تمرین ریاضی است. در بسیاری از کشور ها، واحدی به نام موسیقی تدریس می شود. افرادی که این واحد را بر می دارند، ملزم هستند، درس ریاضی را نیز پاس کنند. زیرا، بر این عقیده هستند که یادگیری ریاضی و موسیقی همزمان، تاثیر فوق العاده ای بر ذهن دارد.

 

تقویت مهارت های ارتباطی و اجتماعی با موسیقی

آموزش موسیقی به کودک، دارای فواید و تاثیرات مثبت بسیاری است. یکی از این تاثیرات افزایش مهارت های اجتماعی می باشد. در کلاس های موسیقی، کودکانی هستند که همراه با هم کلاسی های خود، به یادگیری مباحث عملی و تئوری موسیقی مشغول هستند. در اواسط ترم یا در پایان آن، مربیان معمولا کودکان را به استفاده گروهی از ساز ها سوق می دهند. آن ها می توانند ملودی را به همراه یکدیگر بنوازند و تمرین کنند.

در کلاس موسیقی کودکان می توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند، تمرین کنند، بخندند، شادی کنند و لذت ببرند. این کلاس های شاد و مفرح، علاوه بر اینکه بر روی روحیه کودکان تاثیر گذار است (حاوی اثرات مثبت و انرژی دهنده)، می تواند به تقویت مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودک نیز کمک کند.

والدین می توانند کودک خود را قبل ثبت نام در این کلاس ها و بعد از آن ببینند و مقایسه کنند. بررسی روحیه کودک و میزان ارتباط گیری کاملا مشهود می شود. مقوله ای دیگر که کودک می تواند در کلاس های ارتباط جمعی موسیقی آن را فرا بگیرد، دوست یابی است. بهبود این ویژگی در کودک، می تواند در آینده او نیز تاثیر گذار باشد. فردی که از سن پایین یاد می گیرد برای خود دوست های اجتماعی برگزیند و فعالیت های اجتماعی برای او، شادی آور هستند، مطمئنا در بزرگسالی هم فردی مثبت خواهد بود.

ضمن اینکه دوست یابی و افزایش این مهارت، باعث تقویت روحیه و انرژی کودکان نیز خواهد شد. کودکانی که یاد می گیرند تا با هم سن و سالان خود ارتباط بگیرند و از طریق همین ارتباطات، با یکدیگر بازی کنند و صحبت های شاد و پر انرژی داشته باشند. در کنار آن نیز، به مبحث جذاب موسیقی کودک بپردازند.

 

فواید دیگر موسیقی برای کودک

کودک با یادگیری موسیقی، می تواند در منزل به جای تماشای مداوم تلویزیون و کارتون، به ساز مور علاقه خود مشغول شود. او می تواند در منزل برای والدین خود بنوازد و آنها را به وجد بیاورد. ضمن اینکه محیط منزل می تواند برای کودک، به نوعی محل تمرین باشد تا بتواند به مرور آهنگ های مختلف را یاد بگیرد و بنوازد. موسیقی را فقط نباید در ساز و نت ها خلاصه کرد. موسیقی شامل صدای آب زلال رودخانه ها، آواز پرندگان، نجواهای محیط و طبیعت و … باشد. کودکی که به دنیا می آید، با صدای لالایی مادر خود خو می گیرد. و این هم نوعی موسیقی است. تاثیرات مثبت این موسیقی های ملایم در کودکان نیز، اثبات شده است.

باید گفت موسیقی بر روی هوش، سلامتی و ارتباط های اجتماعی کودکان تاثیر گذار است. ضمن اینکه باعث یادگیری این مهارت می تواند سایر استعدادهای کودک را نیز شکوفا کند.

 

برای ارتباط بیشتر با مجموعه مهد کودک ابر چهار گوش، به صفحه اینستاگرام ما مراجعه کنید.

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب