استعدادیابی کودکان
بزرگترین سرمایه هر شخصی شناخت خودش است.

هر شخصی با سرمایه گزاری روی استعداد هایش می تواند به شناخت بهتر خودش بی انجامد. اگر زندگی نامه افراد بزرگ را بخوانید می فهمید که آن ها در زمینه ای که موفق شدند از کودکی به آن علاقه داشتند و از کودکی در این زمینه هل فعالیت کردند. بهتر است در سنین پایین استعدادیابی کودکان خود را شروع کنیم.  شناخت استعداد های هر شخص توسط خودش باعث خوشحالی بیشتر و رضایت فردی و در نتیجه  به رضایت اجتماعی منجر می شود.  اکثر خانواده ها چون استعداد یابی درست را بلد نیستند در  انتخاب آینده فرزندشان دچار مشکل می شوند. یکی از افراد تاثیر گذار در استعداد یابی از کودکان هوارد گاردن بود که این طرح را مطرح کرد. نظریه ی هوارد گاردنر این است که استعداد از 3 سالگی تا 30 سالگی در افراد یکسان خواهد بود

استعدادیابی چیست؟

استعداد یابی به مجموعه فرآیند هایی گفته می شود که برای شناسایی و کشف توانایی های بالقوه ذاتی که در هر فردی وجود دارد.

با استعداد یابی کردن کودکان استعداد های آن ها شکوفا می شود و هرچه این استعداد ها تبدیل به مهارت هایی شوند که خشنودی و رضایت در کودک ایجاد کنند این احساس در ادامه به جامعه نیز منتقل می شود.

آیا استعدادیابی کردن کودکان حقیقت دارد؟

معمولا والدین نسبت به استعداد یابی کودکان خوش بین نیستند و فکر می کنند بیشتر هدف از این فعالیت ها تجاری است تا کودکان آن ها. استعداد یابی تنها با یک پرسش نامه و فرآیند های چند ساعته  روزانه قابل شناسایی نیست و نیاز به سنجش های مختلفی برای کودک دارد.

فرآیند استعدادیابی را می توان از 3 سالگی برای کودکان شروع کرد اما این فرآیند حداقل یک سال زمان میبرد. کودک 3 ساله در مراکز استعداد یابی حداقل یک سال برای تجربه کردن، آموختن و شناخت بهتر جنبه های مختلف اطراف و تجربه با حواس پنجگانه در کنار مجموعه قرار می گیرد. کار استعداد یابی با یک پرسشنامه و یک جلسه مشاوره برای یک کودک انجام نمی شود و یک پروسه زمان بر و پیچیده است. تمام افراد استعداد یادگیری نقاشی را دارند اما کسی که نقاشی کشیدن او بقیه را مجذوب می کند کسی است که استعداد نقاشی دارد.

چگونه والدین استعداد کودک خود را شناسایی کنند؟

با چند راهکار می توانید قدم اول برای استعدادیابی کودکان خود همراه مربی مهدکودک بردارید.

  1. کودکتان را تحت نظر بگیرید: ببینید کودک شما چه کار هایی را بهتر انجام می دهد و در کدام کار ها مهارت بیشتری دارد.
  2. به کودک اجازه دهید خودش علاقه واقعی اش را پیدا کند: کودکتان را آزاد بگذارید تا خودش به دنبال علایق خود برود، زیرا در بعضی مواقع کسانی که به کاری علاقه دارند در آن استعداد هم دارند. در علایق کودکتان خلل وارد نکنید.
  3. به کودک اجازه دهید اشتباه کند: معمولا این اشتباه برای والدین پیش می آید که فکر می کنند کودکان نباید در زمینه ای که استعداد دارند اشتباه کنند. و آن ها را از اشتباه می ترسانند و این کار باعث کور شدن همه استعداد های کودک می شود. زیرا کودکان اگر از کاری بترسند به سراغ آن نمی روند و استعداد های او برای همیشه نهفته باقی می ماند.
  4. مجبور کردن کودک به چیزی استعداد او را از بین می برد: کودکتان را مجبور به کاری که در آن استعدادی ندارد نکنید. اگر پدر و مادری علاقه دارند فرزندشان فوتبال بازی کند اما فرزند آن ها به این ورزش علاقه نداشته باشد و استعداد هم نداشته باشد. پس اجبار برای انجام کاری که کودک دوست ندارد راه حل خوبی برای کشف استعداد او نیست و حتی ممکن است استعداد های دیگری که او دارد هم از بین برود.
  5. به کودکتان برچسب داشتن استعدادی را نزنید: هیچ وقت به کودک نگویید تو در فلان کار استعداد نداری و در فلان کار استعداد داری. زیرا این کار به نوعی باعث تحمیل کردن علایق خودتان به کودکتان است و ممکن است استعداد های او را از بین ببرید.
  6. به صحبت های کودک خود گوش دهید: معمولا کودکان در حرف هایشان از علایق خود می گویند و شما می توانید استعداد کودکتان را کشف کنید.
  7. از کودک خود انتظار زیادی نداشته باشید: انتظار بی جا از کودک خود نداشته باشید. زیرا اگر از پس انتظارات شما بر نیاید اعتماد به نفس او کاهش می یابد و دیگر به هیچ کاری علاقه نشان نمی دهد.
  8. بازی های کودک و استعدادیابی کودکان: به بازی کودکان توجه کنید و اینکه کودک در بازی ها معمولا چه نقشی را برمیدارد و به چه مهارتی مسلط تر است.

برای ثبت نام در مهدکودک و خانه بازی کیدو کیدز کلاب می توانید از طریق لینک ثبت نام اقدام کنید.

2 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب