شاخصه های یک مهد کودک ایده آل

مهد کودک ایده آل، بستری است برای ورود کودک از خانواده به اجتماع. انتخاب این محیط برای خانواده ها اهمیت زیادی دارد، و باید مهدکودکی متناسب با شرایط خانواده و فرزند شما یافت شود. فرزند شما باید در این محیط به تدریج برای ورود به مدرسه آماده شود و مهارت های اجتماعی لازم را فرا بگیرد. در این مقاله قصد داریم شاخصه های یک مهدکودک مناسب را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید :

شرایط مکانی مناسب یک مهد کودک

از نظر فاصله مکانی، مهد کودک ایده آل، باید به محیط زندگی ما نزدیک باشد تا کودک ما از رفت و آمد به آنجا خسته نشود و او را دلزده و آشفته نکند. همچنین مهد کودک های امروزی، فاقد محیط مناسبی برای آموزش و بازی کودکان هستند. مثلاً چنانچه مهدکودک هایی را انتخاب کنید که در مکان های قدیمی ساخته شده باشند و فضای محدود و امکانات کمتری داشته باشند، گزینه مناسبی برای گذراندن اوقات کودک شما نیستند. ضمن اینکه این نوع مهدکودک ها فاقد سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب هستند که خود این مساله می تواند تاثیر منفی بر سلامت روحی و جسمی کودک بگذارد. کابوس بیماری کودکان یکی از بدترین دغدغه‌هایی است که والدین در هنگام سپردن کودکانشان به مهد‌ها با آن سرو کار دارند.

بسیاری از والدین از این مسئله ابراز نگرانی می‌کنند که با شروع فصل سرما و شیوع بیماری‌های ویروسی مسری، کودکشان به صورت مرتب دچار بیماری می‌شود و منشا تمامی این بیماری‌ها را محیط مهد کودک می‌دانند. مهد کودک ایده آل، با داشتن برنامه‌ریزی‌های دقیق پیرامون رعایت نظافت و موارد بهداشتی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری‌های مختلف داشته باشد. همچنین با نظافت همیشگی و ضد عفونی کردن محیط‌ کلاس‌ها، حیاط، راهروها و همچنین سرویس‌های بهداشتی و سالن‌های غذاخوری می‌توان از ابتلای کودکان به بیماری‌های میکروبی که منجر به اسهال و استفراغ و ناراحتی‌های پوستی می شود، جلوگیری کرد. به طور خلاصه درباره محیط یک مهد می توان گفت که باید طوری باشد تا هم سلامتی کودکان را تضمین کند و هم از لحاظ مسیر، بسیار نزدیک به محل زندگی باشد. تا کودک احساس خستگی نکند. 

 

مهد کودک و مربیان با سواد

تمام توان یک مهد کودک ایده آل به مربیانی است که جذب می کند. برای مثال، اگر هر کدام از مربی های موجود در مهد، سواد کافی برای برخورد با کودکان نداشته باشند، کودک از مهد زده خواهد شد. مدیر یک مهد کودک به هنگام جذب به نکات مهمی باید توجه داشته باشد. دارا بودن مدرک مورد نیاز جهت مربیگری، داشتن سابقه کار با کودکان در کارنامه خود، جوان و پر انژری بودن و … لازمه کار یک مربی مهد است. همچنین یک مربی باید، از قدرت کافی جهت مدیریت کودکان نیز برخوردار باشد. وقتی گفته می شود، یک مربی دارای مدرک مربوطه باشد، بدین معنی است که در حوزه کودکان تحصیل کرده باشد.

این موضوع کمک می کند تا او راحت تر بتواند در کلاس، با بچه ها خو بگیرد و آن ها را همراهی کند. علاقه یک مربی به کار با کودک از تمام نکاتی که گفته شد مهم تر است. اگر علاقه ای در کار نباشد، بعد از مدتی، امکان خسته شدن فرد وجود دارد. همچنین، ممکن است  مربی که دارای مدرک مربوطه نیست، به هنگام خستگی از کار، رفتارش با کودکان تند شود و دلخوری ایجاد کند. سابقه کاری مربی نیز از دیگر نکات مهم است. داشتن سابقه، یعنی قبل از اینجا به صورت مبتدی در مکان هایی مشغول به کار بوده است و حال، دیگر فردی حرفه ای در حوزه مربی گری است. حرفه ای بودن و داشتن سابقه مربی، به مدیر مهد این امکان را می دهد که از او بتواند در قسمت ها و شاخه های مختلف استفاده کند و محدودیتی نداشته باشد.

از دیگر شاخصه ها، فعال و پر انرژی بودن

از دیگر ویژگی هایی که یک مربی مهد کودک ایده آل باید دارا باشد، جوان و پر انرژی بودن است. داشتن این شاخصه برای کار در حوزه کودک الزامی است. زیرا، مربی خموده و غیر فعال، نمی تواند در آموزش های تعیین شده برای کودک نقش خاصی را ایفا کند. مربی کم انرژی، هم آمار آموزش مهد را پایین می آورد و هم ممکن است پس از گذر مدتی، مدیر عذر او را بخواهد. پس این شاخصه نیز، از نکات بسیار مهم در انتخاب یک مربی است. توجه به  تمامی این موارد گفته شده، به مدیر مهد این امکان را خواهد داد، مربیانی را گزینش کند که در آینده کودکانی شاد و باسواد در مهد تربیت کنند. و والدین آن ها نیز از خدمات مهد رضایت کافی را داشته باشند.

برای دیدن مطالب بیشتر، می توانید به صفحه اینستاگرام ما مراجعه کنید.

 

آموزش های جانبی

امروزه، مهد هایی به عنوان مهد کودک ایده آل در کشور شناخته می شوند که آموزش ها و فعالیت های جانبی خود را در مهد افزایش می دهند. کودکان امروزی، بسیار اهل بازی و تفریح هستند. برخی از مهد ها، شهر بازی یا پارک آبی کوچکی را برای رفاه بیشتر کودکان فراهم می کنند. والدینی که مشکل مستقل شدن فرزند خود را دارند، با دیدن این امکانات ترغیب می شوند و کودک خود را در چنین مهد هایی ثبت نام می کنند.

برخی دیگر از امکانات جانبی، به مسائل آموزشی حوزه کودک مربوط می شوند. مهد کودکی که کلاس زبان یا فرانسه برگزار می کند، می تواند آموزش های زبانی در سطح مبتدی به کودکان داشته باشد. این کار می تواند فرزندان را برای ورود به مدرسه و رویارویی با درس ها و تکالیف آماده کند. بسیاری از والدین امروزی، دوست دارند مهد کودکی را انتخاب کنند که از این ویژگی برخوردار باشد.

در جامعه کنونی، اغلب کودکان از سنین پایین به یادگیری زبان دوم مشغول هستند. انگلیسی، زبانی است که بین المللی می باشد. از این رو، جامعه این نیاز افراد را به کل برطرف کرده است و در شهر های مختلف مجوز های بسیاری برای برگزاری کلاس های زبان در سنین گوناگون فراهم کرده است. موسسات و مهد هایی ک دو زبانه هستند، محل خوبی برای یادگیری زبان های بین المللی می باشند. مهد های دو زبانه، در شهر های بزرگ معمولا در حال فعالیت هستند و مبلغ بالاتری نیز برای ثبت نام دریافت می کنند. پس می توان در پایان گفت، مهد کودک ایده آل، ویژگی های خاصی را دارا هستند که کودک را بیشتر جذب می کنند و مکان بسیار خوبی برای تربیت فرزندان آینده می توانند باشند.

مهد کودک و تغذیه مناسب

در یک مهد کودک ایده آل، به موضوع تغذیه بسیار اهمیت داده شده است. والدین پس از ثبت نام کودک در مهد، برنامه غذایی را دریافت می کنند و طبق آن برای فرزند خود هر روزه تغذیه مورد نیاز را آماده و در کیف او قرار می دهند. علت یکسان بودن چاشت کودکان در مهد این است که چشم و هم چشمی میان کودکان ایجاد نشود.

روزی که تعیین می شود همه کودکان، نان و پنیر گردو به همراه داشته باشند، کودکی نمی تواند ساندویچ یا غذای فست فودی به همراه بیاورد. تغذیه سالم، در مهد ها هدف گذاری شده است. برنامه غذایی درست از سمت مهد، می تواند به رشد کودک کمک کند. زیرا، کودکان در کنار دیگر دوستان خود ترغیب می شوند تا چاشت روزانه خود را میل کنند. این چاشت روزانه اگر مقوی باشد، ناخود آگاه به کودک القا می شود که تغذیه مناسب و صحیح ، با این مواد غذایی درست می شود.

البته قابل ذکر است که معمولا یک روز در مهد کودک ایده آل، به عنوان روز آزاد اعلام می کنند. در این روز آزاد، والدین هر نوع چاشتی را که دوست دارند برای فرزند خود آماده می کنند. اغلب در چنین روزی، کودکان غذای مورد علاقه خود را به مادر می گویند. و مادر برای فرزند خود آماده می کند. البته غذا نباید از انواع غذاهای فست فودی باشد.

تغذیه، موضوع بسیار مهمی است که در ابتدا والدین و سپس مهد کودک ها و مدارس به آن باید اهمیت ویژه ای دهند. اگر به بحث تغذیه در خانواده ها درست پرداخته شود، وقتی کودکان وارد اجتماع شوند، می توانند غذای خوب از بد را به درستی تشخیص دهند و انتخاب کنند.

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب