مهدکودک و آموزش مهارت کودکان
یکی از آموزش هایی که والدین باید به کودکان یاد بدهند، مهارت های زندگی است. در این مقاله قصد داریم  از نظر علم روانشناسی مهارت های موردنیاز سنین مختلف را بازگو کنیم.
سنین 2 تا 3 سالگی :

 سنین 2 تا 3 سالگی سنی است که کودکان باید مهارت های ابتدایی و پایه را بیاموزند. برای مثال باید از او بخواهید تا اسباب بازی های خود را مرتب کند و در جای مخصوص بگذارد. والدین باید به کودک خود آموزش دهند تا لباس هایش را بپوشد و پس از تعویض لباس در جایی به خصوص بگذارد.  از کودک بخواهید تا در کارهای جمعی مانند چیدن سفره غذا کمک تان کند  یا دست و صورت خودرا بشورد.

سنین 4 تا 5 سالگی :

در این سن باید از کودک خود بخواهید تا مسئولیت های ساده را بر عهده بگیرد. برای مثال می توانید از او بخواهید تا به گل های آب دهد. همچنین می توانید تجربه های خود را در زمینه مالی به کودک آموزش دهید. در این سن کودکان باید مهارت های لازم برای شست و شوی دست و صورت، شانه کردن موی خود یا حتی مسواک کردن را بلد باشند. تنها باید مراقب بود که کارهارا به درستی انجام دهند تا به خود آسیبی نزنند.( قورت دادن خمیر دندان و… )

سنین 6 تا 7 سالگی :

مهارت هایی که در این سن از کودکان خود باید انتظار داشته باشید، مهارت هایی مانند مرتب کردن تخت خواب است. به طور کلی می توان گفت در این سن باید به کودک تمام رفتار هایی که مربوط به نظافت و بهداشت شخصی است را یاد بدهید. یاد دادن مسئولیت پذیری در این سن بسیار مهم است.

سنین 8 تا 9 سالگی :

در این بازه سنی باید به کودک خود یاد بدهید تا لباس های خود را تا کنند و در جای مناسب خود قرار دهند. کودک شما باید با مفهموم حساب و کتاب های ساده آشنایی داشته باشد و بتواند در درست کردن یک غذای ساده به شما کمک کند.

اهمیت آموزش مهارت های مالی :

یاد دادن مهارت های مالی شاید کمی برای والدین سخت باشد و نتوانید مفهموم هایی را به کودک آموزش دهید . باید توجه داشته باشید که مهارت های مالی، مهارتی مهم و پراهمیت است که امروزه کمتر به آن می پردازند. آموزش این مهارت مهم باعث می شود تا کودک شما در بزرگسالی توانایی مدیریت مالی زندگی خود را داشته باشند.

  • چه مهارت های در زمینه مالی نیاز است به کودک آموزش دهیم؟
  • به کودک خود فرق بین سکه و اسکناس های متفاوت را توضیح دهید. ( در سنین 4 تا 6 سالگی )
  • مقداری پول توجیبی برای کودک در نظر بگیرید تا به او یاد دهید که چگونه خرج و پس انداز کند.
  • سعی کنید برای کودکان در سنین پایین تر مبالغی را هفتگی پرداخت کنید. پول توجیبی ماهانه ممکن است کمی برای شروع سخت باشد.
  • برای آموزش کودکان در نحوه پرداخت و محاسبات خرید، سعی کنید در رستوران ها یا مراکز دیگر از کودک بخواهید تا به صندوق دار پول بدهد.
  • در سنین 6 سالگی باید به کودک یاد بدهید که پول چگونه بدست می آید. همچنین برای او توضیح دهید که در قبال خرج کردن پول مسئول است.
  • مهارت پس انداز کردن را به فرزندان خود بیاموزید. کودک شما باید بداند که برای خرید یک وسیله یا اسباب بازی باید پس انداز چند هفته خود را خرج نکند تا بتواند وسیله ای با ارزش بخرد.
  • از کودکان گزارشی را در جهت خرج کردن پول هایشان بخواهید.

ما در مهدکودک کیدو کیدز کلاب سعی داریم تا این مهارت های مهم را به کودکان شما آموزش دهیم. در این مقاله سعی کردیم برخی از روش های کاربردی و مهم در زمینه آموزش مهارت های مالی برای شما بنویسیم. روش های آموزش بسیار زیاد است که می توانید با کمک یک روانشناس این مسیر را پیش ببرید. مهدکودک کیدو کیدز کلاب از یک روانشناس مجرب و حرفه ای برای تعیین رفتار مناسب با کودکان کمک می گیرد.

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب