تربیت جنسی کودکان
دراین مقاله قصد داریم تا شمارا با تربیت جنسیتی کودک آشنا کنیم. این موضوع از مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود.

تربیت جنسی کودک یکی از حساس ترین مسائل تربیتی است که در آینده و سعادت کودک هم بسیار موثر است.آموزش جنسی به کودک باید در تمام مراحل سنی صورت بگیرد و این آموزش ها سن خاصی ندارند. زیرا این بعد از ابعادی است که اگر نسبت به آموزش و آگاهی آن به کودکان کوتاهی شود ممکن است در آینده در صورت بروز مشکل روی روح و روان فرد تاثیرات غیر قابل جبرانی بگذارد.

بهداشت و سلامت جنسی کودکان

بسیاری از والدین بر این باورند که ضرورتی ندارد که در رابطه با مسائل جنسی با کودک خود صحبت کنند اما مربیان و والدینی که با کودک خود سرو کار دارند باید بدانند که این موضوع بسیار مهم است و سکوب کنجکاوی های کودک ممکن است آسیب زا باشد. اگر والدین عملکرد نامناسبی به کنجکاوی کودکان داشته باشند می تواند به جنبه های جنسی و انحراف اخلاقی تبدیل شود.

برای اینکه کودک  از نظر جنسی تربیت درستی شود باید از ابتدا با والدین در خانه تمرین کند و یاد بگیرد. کودکان به این مهارت های ضروری نیاز دارند تا بزرگسالی موفقی داشته باشند. اولین معلم کودکان از نظر جنسیتی والدین کودک هستند.

باید ها و نبایدها در تربیت جنسی کودکان

یکی از مسائل مهم در تربیت جنسی کودکان گفتن باید ها و نباید ها به کودک است. معمولا تربیت جنسی کودک از سن 4 سالگی شروع می شود و می توان همزمان با آموزش توالت رفتن این را  هم به کودک آموزش داد و خصوصی بودن اعضای تناسلی شان را به کودک آموزش بدهید. اکثر کودکان قبل از مدرسه رفتن این خصوصی بودن را درک می کنند. از گذاشتن اسم هایی که شرم آور یا منفی است روی اعضای تناسلی کودک نگزارید. اگر کودکی از پوشیدن لباس زیر بدش می آید باید برای تربیت صحیح جنسی خصوصی بودن را برایش جا بیندازید. همیشه به کودکان خود بفهمانید که به جز شما بقیه افراد غریبه هستند.

همیشه این موارد را با تعریف کردن قصه و با توجه به ویژگی شخصیتی کودکتان به او توضیح دهید. اجازه دهید کودک با شما احساس راحت تری داشته باشد و بداند که همه مسائل را می تواند از شما بپرسد. در هنگام رفتن کودک به مهد کودک و پیش دبستانی باید به کودک خود یاد بدهید که مسائل خصوصی خود را فقط با والدین خود مطرح کنند نه با همکلاسی ها و دوستانشان. نکته دیگر در تربیت جنسی کودکان آموزش نه گفتن به کودک برای محافظت از خودش در برابر خطرات است. در بعضی از مواقع کودکان مورد آزار جنسی قرار می گیرند اما به دلیل ترس از بازگو کردن این مسائل به والدین خود نمی گویند و باید این ترس و نگرانی را برای کودک از بین ببرید.

مقاله بالا توسط تیم مهدکودک و خانه بازی کیدو کیدز کلاب نوشته شده است. برای ثبت نام در مهدکودک کیدو کیدز کلاب می توانید از طریق لینک ثبت نام اقدام کنید.

2 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب