* روانشناس کودک در مهدکودک ابرچارگوش *

دختر یا پسر کوچولو وارد یک محیط متفاوت، عجیب و جدید می‌شود که همان مهد کودک است. کودک در مهد با کودکان و بزرگسالان زیادی مواجه می‌شود او باید به تنهایی با کودکان دیگر غذا بخورد و بازی کند، یاد بگیرد با همسالان خود ارتباط برقرار کند و با بزرگسالان تعامل کند. روانشناس مهد کودک باید به کودک کمک کند تا خود را با شرایط سازگار کند. برای بسیاری از کودکان، رفتن به مهد کودک اولین استرس جدی زندگی است. برای جلوگیری از عواقب ناخوشایند، دانش آموزان کوچک را بدون مراقبت نباید رها کرد. روانشناس در مهدکودک یک متخصص بسیار مهم برای کودکان، والدین آنها و کارکنان مهد است. اگر روانشناس در مهد کودک در کنار فرزندتان است و شما را در این اولین جدایی از عزیزتان همراهی می‌کند امتیاز بزرگی است. در مهدکودک ابرچارگوش دپارتمان روانشناسی ما به صورت منظم بازدید دارند و درصورت مشاهده ی مواردی که به درمان نیاز داشته باشند با والدین کودکان درمیان گذاشته می شود.

تیم روانشناسان مهد کودک کیدو کیدز کلاب، شامل افرادی متخصص، مجرب و تحصیل کرده در این حوزه است. دپارتمان روانشناسی مهدکودک کیدو، یکی از مهمترین بخش های مجموعه محسوب می شود. شاید کمترمهدکودکی را بتوان نام برد که بخشی را اختصاصا به این موضوع مهم اختصاص داده باشد. ابر چارگوش، موضوع روانشناسی کودکان را به عنوان یک چالش مهم و اساسی در نظر گرفته است و به همین منظور، تیم روانشناسی مجموعه به صورت فعال در حال ارائه خدمات است.

استفاده از خدمات دپارتمان روانشناسی ابرچارگوش، با رزرو وقت قبلی امکان پذیر است. افرادی که تقاضای مشاوره دارند، می توانند با شماره تماسی که در ادامه قراره داده شده تماس بگیرند و برای خود، روز یا ساعت مشخصی را جهت مشاوره تعیین کنند. عموماً تیم روانشناسی در ساعات عصر در محل مهدکودک کیدو کیدز کلاب حضور دارند. این تیم در شعبه حامد مستقر بوده و به علاقه مندان مشاوره می دهند.

شماره دپارتمان روانشناسی کیدو کیدز کلاب، 09941014644 است. زمان مشاوره برای هر فرد هم، حدود یک ساعت در نظر گرفته می شود.

والدین برای مشکلات و چالش هایی که با فرزند خود دارند معمولاً به تیم روانشناسی مهدکودک مراجعه می کنند. بیشتر مشکلاتی که فرزندان درگیر آن هستند شامل اضطراب، وسواس و بیش فعالی است. موضوعاتی که در جامعه امروزی، بسیار فراگیر شده است. والدین به دلیل دغدغه ای که دارند، خواهان این هستند تا با یک روانشناس در میان بگذارند و راه حل پیدا کنند.

سوال بسیاری از افراد این است که آیا این مشکلات به روانپزشکی و درمان ختم می شود؟ خیر، تیم روانشناسی ابر چارگوش، افراد را در صورت لزوم به روانپزشک، گفتار درمانگر و بازی درمانگر ارجاع می دهند. بدین معنی که در مجموعه فقط مشاوره روانشناسی وجود دارد و خدمات پزشکی این حوزه به سایر گروه ها واگذار می شود. در این جلسات روانشناسی، به والدین روش های درمان اختلالات و همچنین مسیر درمانی آنها ارائه می شود.

روانشناسی مهدکودک و اثرات آن

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که هر والدینی باید آن را رعایت کنند ، این است که کودک شناسی خوبی داشته باشند . البته با بزرگ کردن فرزند می توان به ابعاد مختلف شخصیتی او پی برد. باید یاد بگیریم که نگاه کودک به دنیای اطراف خود چیست و چگونه مهارت های جدید را به او بیاموزیم، با احساسات او آشنا شویم و تغییراتی که ممکن است در طول زندگی داشته باشد را مشاهده کنیم که همگی زیر شاخه روانشناسی کودک هستند.

همزمان با بزرگ شدن کودک او در مرحله های پیشرفت کردن قرار می گیرد . محیط ، ژنتیک ، عناصر فرهنگی می تواند روی شخصیت کودک تا حد زیادی تاثیرگزار باشد و البته که سخت است مسیر پیش رو را برای کودکان توضیح دهیم و احساسات آن ها را آنالیز کنیم . دقیقا همینجاست که روانشناسی کودک به کمک شما می آید و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تان قرار می دهد. در ادامه به چند اختلال روانی شایع در کودکان می پردازیم.

1-اختلال نقص توجه و بیش فعالی(ADHD)

اختلال نقص توجه و بیش¬فعالی (ADHD) الگویی از مشکلات است که معمولا در کودکی ایجاد می شوند. والدین و معلّم ها متوجه می شوند که کودک بیش از حد معمول فعالیت و تحرک دارد. دائم حواسش پرت می شود. نمیتواند حتی برای مدت کوتاهی مشغول یک کار ثابت باشد. تکانشی است یعنی بدون فکر و ناگهانی دست به کاری می زند. تمرکز کردن برایش خیلی سخت و دشوار است.

بسیاری از ما حداقل برخی از علائم بالا را در خود داریم ولی دچار اختلال نقص توجه و بیش فعالی نیستیم. زمانی می توان گفت فردی به ADHD مبتلاست که علائم بالا ارتباطش با سایر افراد یا وضعیت شغلی یا تحصیلی اش را دچار مشکل کند این اختلال در پسرها بیش از دخترها وجود داشته باشد.حدود 3 تا 5 نفر از هر صد کودک دبستانی به ADHD مبتلا هستند.

نظر می رسد که ژن ها در ایجاد آن نقش داشته باشند. در یک سوم موارد حداقل یکی از والدین فرد مبتلا علائم مشابهی را داشته است. به نظر می رسد در صورتی که مادر حین بارداری یا زایمان دچار مشکلاتی شده باشد، احتمال ایجاد ADHD در کودک بیشتر شود. این مشکلات شامل مصرف مواد یا دارو حین بارداری، وزن کم نوزاد حین تولد، عفونت های مغزی ، تماس با سموم یا برخی شرایط استرس زا برای مادر می باشد.

 

روانشناس کودک ( ترس کودک از مهدکودک

کودکان بیش فعال نسبت به کودکان سالم مشکلات دیگری از جمله تکرر ادرار، پوست و موی خشک،تشنگی های مکرر و ناخن های شکننده دارند که علایم کمبود اسیدهای چرب ضروری در کودکان می باشد. تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل ها ضروری با یاری اسیدهای چرب ضروری امگا3 تاثیر چشم گیری در بهبود فهالیت های تحصیلی ومشکلات رفتاری و نهایتا افزایش تمرکز کودکان بیش فعال می شود. در این زمینه لایو مفصلی با خانم دکتر تلی زادگان افشرد داشتیم که می توانید جهت  کسب اطلاعات بیشتر به به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.

2-فوبیادر کودکان

ترس مرضی یا همان فوبیا نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز به وجود می آید. در واقع اگر این اختلال در کودکی درمان نشود می تواند تا بزرگسالی فرد نیز ادامه بیابد. فوبیا یک ترس غیر واقعی است که هیچ دلیل یا منطقی برای آن وجود ندارد. فرد مبتلا معمولا از اجسام، اشیاء یا یک موقعیت، بی دلیل هراس دارد. برای همه افراد ترس وجود دارد اما افرادی که دچار اختلال فوبیا نیستند می توانند بر ترس خود غلبه کرده و ان را کنترل کنند.

می توان گفت ترس بخشی از زندگی کودکان است. ممکن است ترس های متفاوت در سنین مختلف به سراغ آن بیاید. آنها در آغاز زندگی از صدای بلند هراس دارند و از 6 ماهگی به بعد از افراد غیر آشنا می ترسند. این گونه ترس ها برای کودکان امری طبیعی و همانطور که گفته شد بخشی از زندگی آنها است.

آگروفوبیا (Agoraphobia): در این گونه ترس کودک از فضای باز احساس خطر می کند و ترس و اضطراب شدید به سراغ او می آید.

فوبیای خاص :  به مواردی مربوط می شود که کودک از اشیا، وسایل و موقعیت های خاص هراس دارد.

اختلال اضطراب جدایی:  همانطور که از نام این اختلال بر می آید، در این گونه ترس، کودک از جدایی از والدین خود هراس داشته و نسبت به آنها وابستگی شدید دارد. به طوری در هنگام خواب نیز نمی تواند انها را ترک کند.

اختلال اضطراب اجتماعی: این اختلال نیز با ترس شدید و فوبیا همراه است. حضور در اجتماع و سخن گفتن در جمع از ترس های کودک است. اوتیسم نیز در این اختلال قرار دارد.

 چگونه در غلبه بر فوبیای کودک خود کمک کنیم؟

1-ترس های کودک خود را بپذیرید اگر کودک شما متوجه شود که ترس او را درک نمی کنید با شما در این باره صحبت نمی کند و این باعث قوی تر شدن ترس او می شود.

2-برای ترس ها خوراک تهیه نکنید. اگر کودک شما از غریبه ها می ترسد ،بردن او به مهمانی کار درستی نیست.این کار باورهای کودک را که ترس از غریبه ها واقعی است و باید آن را ادامه بدهد، تقویت می کند.

3- پیام های درست بدهید. پیام هایی مثل *نترس* و یا *ببین دوستت نمی ترسد* اشتباه هستند و باعث احساس شرم در کودکان و در نهایت سکوت آنها می شود.

4- به او اطمینان دهید که او را دوست دارید و از او مراقبت می کنید. سعی کنید به طور مرتب این موضوع را برای او یادآوری کنید.

3-اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب جدایی (Sepraton Anxiety Disorder) در نوزادان (در سنین 8 تا 14ماه) بسیار طبیعی است، در این محدوده سنی  کودکان از محیط های ناآشنا و افراد غریبه دوری می کنند و نوعی ترس ذاتی نسبت به آن ها دارند، اما این ترس در صورتی که در کودکان بالای 6 سال رخ دهد، بسیار شدید تر بوده و بیش از چهار هفته به طول می انجامد که اصطلاحا به آن “اختلال اضطراب جدایی در کودکان ” اطلاق می گردد. علت مشخص و دقیقی برای اختلال اضطراب جدایی در کودکان ذکر نشده است اما وجود علت زمینه ای که منشا روحی و روانپزشکی دارد، کاملا ثابت شده است زیرا :

۱.کودک مبتلا به اختلال اضطراب جدایی، دچار یک نگرانی واقعی است مبنی بر اینکه در صورت ترک خانه و خانواده با پرستارش، اتفاق ناگواری برای آن ها به وقوع می پیوندد.

۲.کودک مبتلا به اختلال اضطراب جدایی، بدون حضور پدر و مادرش یا پرستارش از خانه خارج نمی شود و در هنگام بازی و انجام فعالیت های روزمره زندگیش، به حضور آن ها نیاز دارد.

۳.اختلال اضطراب جدایی در کودکان گاهی تا حدی است که کودک بدون نزدیکتنش به رخت خواب نمی رود و در برابر خواب مقاومت می کند.

۴.کودک درگیر اختلال اضطراب جدایی از علائم جسمی مانند سردرد و معده درد به ویژه در روزهای مدرسه شکایت دارد

 

یکی از تدبیرهای ارزشمند مهدکودک ابرچاگوش ،مهدکودک مانینی(مامان در کنار کودک ) است که  برای این دسته از کودکان در نظر گرفته شده است .مهدکودک مانینی  بستر بسیار مناسبی برای کاهش اضطراب و احساس امنیت بیشتر درجمع های اجتماعی است.ما معتقدیم اگر کودکی وابسته است دلیلی برای محرومیت او از آموزش نیست و می تواند با کمک مربی و حضور مادر کم کم وارد محیط اجتماعی شود.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به قسمت (لینک بخش مانینی) مراجعه کنید.

اهمیت داشتن روانشناس کودک چیست؟

والدین دوست دارند تا کودک شان به طور سالم رشد کند. گاهی اوقات وجود ناهنجاری و مشکلاتی باعث می شود تا کودک رفتارهای نامناسبی از خود بروز دهد. وجود یک روانشناس در کنار کودک کمک می کند تا این مشکلات راحت تر و بهتر حل شود. دانستن رفتار های طبیعی یا غیرطبیعی کودک و حل کردن آن ها موضوع مهمی است. والدین باید برای ارتباط بهتر مسائلی را در نظر داشته باشند. وجود یک روانشناس خوب کمک می کند تا پیشرفت بیشتری در کودک حاصل شود.
علاوه بر این روانشناس می تواند رفتار های غیرطبیعی کودک را بیابند و با مشکلات به وجود آمده مبارزه کرده و از ایجاد مشکل جدید جلوگیری کنند. پیشگیری بعضی رفتارهای کودک بسیار قابل اهمیت است.

 

روانشناس کودک

موضوعات قابل توجه در روانشناسی کودک

روانشناس کودک ابعاد های مختلفی را در رشد کودک بررسی می کنند. بررسی کردن هر نیازی از کودک یکی از مراحل رشد است که توسط روانشناس ها انجام می شود.

  • مطالعه بعد های مختلف رشد : رشد بعد های مختلفی دارد. از جمله بعد های جسمی، عاطفی، روانی، شخصیتی، اخلاقی و … . یک روانشناس کودک با بررسی و مطالعه این بعد های مختلف شرایطی را ایجاد می کند تا والدین بتوانند با کودک ارتباط برقرار کنند و آموزش هایی را مطابق سن او انجام دهند.
  • بررسی نیاز های کودک : کودک شما در هر مرحله از رشد نیاز هایی دارد. این نیاز ها باید متناسب با سن او در اولویت های مختلف قرار بگیرد. با استفاده از این روش روانشناسی، کودک رشد پیدا می کند و نیاز های روحی و جسمی اش برطرف خواهد شد. همچنین هنجارها باعث وجود مشکل برای کودک نخواهد شد.
  • سبک فرزند پروری : سبک فرزند پروری از موضوعات اساسی و مهم روانشناس کودک است. والدین باید در مورد شیوه های فرزند پروری مناسب مطالعه داشته باشند. مطالعه در این باره کمک می کند تا کودک در آینده فردی سازگار و بدون مشکلات روانی باشد.
  • پیشگیری از مشکلات روحی و رفتاری : از دیگر حوزه های این حیطه، مشکلات روحی و رفتاری است. کودک باید به درکی درست از هیجانات خود برسد. باید بتواند هیجانات خود را بروز دهد. در برخی از کودکان بروز مشکلات رفتاری بسیار رواج یافته است. این مشکلات رفتاری اگر به درستی رفع نشود ممکن است به اختلال های روانی تبدیل شود و پیامد های نامتعارفی را به ارمغان آورد.
درمان های روانشناسی
  • درمان فردی کودک : این روش درمانی به این صورت است که آموزش هایی متناسب با سن و فهم کودک انجام می شود تا درمان اختلال ها صورت بگیرد. هر چقد سن کودک کمتر باشد درمان موفقیت آمیز تر خواهد بود.
  • خانواده درمانی : خانواده نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد. اکثر رفتار های کودکان نشانه مشکلاتی است که در خانواده می باشد. این دلیلی است که در روانشناسی کودک از خانواده درمانی استفاده شود و به این صورت مشکل کودک را حل کنند.
  • بازی درمانی : در نظر دارید که کودکان نمی توانند احساسات و هیجان های خود را بروز دهند و به درستی نمایش دهند. اگر کودک نتواند احساسات خود را بروز دهد و سرکوب کند؛ دچار مشکلات روانی خواهد شد. بازی یکی از روش هایی است که کودک می تواند احساسات خود را بروز دهد. به همین سبب اکثر روانشناس های کودک برای رفع مشکلات کودک از بازی درمانی استفاده می کنند تا مشکلات کودک را تشخیص دهند.
    اگر به دنبال مکانی مناسب برای تحرک و بازی کودکان هستید؛ خانه بازی و مهدکودک کیدو کیدز کلاب پذیرای کودک شماست.

یک دیدگاه بنویسید