رفتار کودک و کودکان در پیش دبستانی و مهدکودک
دوران کودکی، دورانی است که کودک آشنایی زیادی با مشکلات محیط افراد خود ندارد. والدین باید سعی کنند نسبت به مشکلات آشنایی پیدا کنند تا بتوانند راه حل هایی را برای مقابله پیدا کنند. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای کودک شما پیش بیاید، مشکلات رفتاری کودکان در پیش دبستانی است. کودک به خاطر آشنا نبودن با محیط پیش دبستانی و افراد جدید، رفتار هایی را از خود نشان می دهند که شاید برای شما عجیب باشد. باید توجه داشته باشید که در برخورد با هرکدام از این اشتباهات رفتار درستی را بروز دهید تا پیامد منفی برای شما و کودک تان نداشته باشد. در ادامه به برخی از مشکلات در دوره پیش دبستانی  اشاره خواهیم کرد :

 

  • دروغگویی :

 یکی از رفتار های شایع بین کودکان دروغگویی است. کودکان در دنیای جالب و کودکانه خود زندگی می کنند پس نباید دروغگویی آنها را با دروغگویی بزرگسالان در یک راستا قرار داد. همانطور که نوع نگاه کودکان به مسائل با بزرگسالان متفاوت است؛ دنیای ذهنی آنها هم تفاوت هایی دارد. کودکان در مقطع پیش دبستانی مسائلی را بیان می کنند که غیرواقعی است. این طرز فکر می تواند دلیلی باشد تا ما به غیر واقعی بودن حرف های کودک، برچسب دروغگویی بزنیم. گاهی اوقات کودک به خاطر فرار از تنبیه دروغ می گوید. در این شرایط کودکان سعی می کنند از گفتن دروغ کمک بگیرند تا  تایید پدر و مادر خود را از دست ندهند. در این شرایط والدین باید حتما آرام بمانند و آرامش خود را حفظ کنند.

 

  • استفاده از کلمات زشت و ناپسند :

اکثر کودکان در سنین پیش دبستانی و مهدکودک از کلمات نامناسبی استفاده می کنند و نسبت به واکنش والدین, میزان تکرار دوباره کلمه را در ذهن خود ایجاد می کنند.  اگر والدین رفتار و برخورد شدیدی داشته باشند؛ تکرار کلمات ناپسند توسط کودک بیشتر خواهد شد. در برخورد با این رفتار ابتدا از کودک خود بپرسید که آیا معنی کلمه را می داند یا خیر؟ اگر توانست معنی کلمه را برای شما بگوید؛ باید برای کودک توضیح دهید که این کلمه دیگران را ناراحت می کند و نباید از آن استفاده کند. درصورتی که کودک دوباره استفاده از آن کلمات را تکرار کرد؛ در مرحله اول باید نادیده بگیرید؛ سپس کودک را از محیط هایی که چنین کلماتی گفته می شود, تا حدالامکان دور کنید.

 

  • دزدی:

کودکان در سنین 1 تا 3 سالگی معنای دزدی و مالکیت را نمی فهمند. وقتی وارد دوره پیش دبستانی می شوند, تازه با مفهموم “مال من ، مال تو” آشنایی پیدا می کنند. در صورتی که از کودک خود رفتاری از این قبیل دیدید با آرامش به او توضیح دهید که چه چیزهایی متعلق به دیگران است و برای برداشتن و استفاده از آن ها باید از افراد اجازه بگیرد. به کودک خود کمک کنید تا وسائلی را که برداشته است به صاحب آن برگرداند و از او عذرخواهی کند.

مواردی که دربالا اشاره شد؛ گوشه ای رفتار های کودکان شما در دوره پیش دبستانی است و امکان دارد که نسبت به بازخورد شما, میزان شدت آن شکل بگیرد. برخورد با کودکان در این شرایط باید بسیار با آرامش باشد. در صورتی که شدت این رفتار در کودک شما زیاد شد, از یک مشاور روانشناس می توانید کمک بگیرید.

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب