کودک و رسانه تلویزیونی
در این مقاله قصد داریم تا با اهمیت رسانه برای کودکان و خطرات آن برای کودک، بپردازیم.

کودک و رسانه به دلایل فراوان ، ارتباطی دوسویه ، مستمر و موثر دارند؛  به این معنی که هم کودکان از جدی ترین علاقه مندان و متقاضیان رسانه های نوین مخصوصا تلویزیون هستند و هم رسانه ها تمایل زیادی به سرمایه گذاری جهت تولید برنامه های کودک و نوجوان و جذب نسل های جدید دارند. مطالعات نشان می دهند، کودکان و نوجوانان بین سنین 2 تا 12 سال یکی از اهداف عمده برای مسئولان رسانه ها، زمان بندی پخش برنامه های تلویزیونی هستند.  تقریبا در تمام نقاط جهان بیشترین وقت و هزینه شبکه های تلوزیونی صرف تولید و زمان بندی ساعات پخش برنامه کودکان می شود.

اهمیت رسانه تصویری در مهد کودک ها

از آنجایی که آموزش از راه دیداری 90 درصد و از طریق شنیداری فقط 20 درصد تاثیرگذاری در ذهن کودک دارد ، به اهمیت آموزش اصول زندگی ، آداب معاشرت ، مفاهیم اولیه ورود به دبستان و سایر موارد آموزشی به صورت تصویری به کودکان در سنین پایین پی میبریم. حال مسئله اینجا به وجود می آید که با توجه به این اهمیت و تاثیر گذاری بالا رسانه های تصویری بایددر انتخاب برنامه کودک های تصویری که در مهدکودک ها برای سرگرمی و آموزش کودکان دلبندمان نمایش داده می شود دقت و برنامه ریزی بسیار جدی بشود. به نحوی که در مهد کودک های برتر ایران مهم شخصی به عنوان مشاور وظیفه این امر را بر عهده دارد.

تلوزیون برای کودکان خوب یا بد؟

کودکان دلبستگی زیادی به تلویزیون دارند. اگر قرار باشد که کودکان بدون وجود رسانه ها سر کنند این رسانه رسانه ای است که بیش از همه کمبود آن را حس می کنند. برای کودک بسیار مشکل است تا جایگزین برای تلویزیون در ذهن خود متصور شوند. گفتن این که تلویزیون برای کودکان خوب یا بد است، از نظر علمی قابل توجیه نیست.

رابطه مزبور همیشه رابطه ای است بین نوعی از برنامه های تلویزیونی و نوعی از کودکان. در نوعی از شرایط و همچنین پشت سر کودک نیز روابط قابل اهمیت بویژه با خانواده، دوستان، مدرسه، و دیگر اماکن وجود دارد. پس می توان گفت: توانایی ذهنی، هنجار اجتماعی، روابط اجتماعی علاوه بر سن و جنس متغیرهای عمده ای در زندگی یک کودک هستند. که می توانند در پیش بینی استفاده کودک از تلویزیون به ما کمک کنند. البته سن و جنس شاخص نیازها و تجارب خاصی هستند که در برهه خاصی برای کودک پیش می آیند.

این مقاله توسط تیم مهدکودک کیدو کیدز کلاب نوشته شده است. برای ثبت نام و شرکت در مهدکودک کیدو کیدز کلاب می توانید از طریق لینک ثبت نام اقدام کنید.

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب