تغذیه کودکان در مهدکودک کیدو کیدز کلاب
کودکان که برای رفتن به مهد کودک آماده می شوند صبحانه خوردن بسیار وعده غذایی مهم و اساسی است و والدین باید به این وعده اهمیت ویژه ای بدهند.

تغذیه کودک یکی از مهم ترین مواردی است که باید اهمیت داده شود. خوردن صبحانه کمک می کند تا کودک یادگیری بهتری داشته باشد. مصرف مواد غذایی مفید روی  انرژی و تحرک کودک اثر می گذارد و باعث افزایش تحرک و نشاط در کودک می شود. کودکان اگر صبحانه مصرف نکنند در ساعات 9الی 19 صبح دچار افت قند خون می شوند، و یادگیری کودک مخصوصا در دروسی که به فکر و اندیشه نیاز دارند کاهش می یابد و حتی ممکن است دچار افت تحصیلی شود. بهتر است صبحانه در کنار خانواده میل شود.

انواع وعده های غذایی برای کودکان  

در کودکی علایق کودکان به غذا تغییر می کند و این تغییر تحت تاثیر عواملی مثل دما؛طعم و رنگ غذا،موقعیت مکانی غذا خوردن. تحرک های مختصر مثل ورزش یا پیاده روی صبحگاهی تمایل به خوردن صبحانه را بیشتر خواهد کرد. صبحانه های مناسب شامل :گردو، کره ومربا،عدسی ،تخم مرغ ، فرنی ،شیر برنج است. در کنار صبحانه سبزیجات مثل خیار، گوجه فرنگی و کاهو و سبزی به افزایش اشتها کمک می کند. قبل از صبحانه به کودک خود آب پرتقال بدهید که هم باعث افزایش اشتها می شود و هم منبع ویتامین سی است.

میان وعده ها

تغذیه کودکان بسیار مهم تر از بزرگسالان است و باید به کودک غذا یا میان وعده مناسبی داده شود و ارزش غذایی کافه را داشته باشد. خشکبار هایی مثل گردو، انجیرخشک، نخود چی، و انواع مغز ها به علاوه سیب خشک ونان شیرمال و کلوچه  میان وعده مناسبی برای زمانی که کودک در مهد کودک است.

از جمله مواد مورد نیاز برای بدن کودک که باید به آن توجه کرد عبارت اند از:

آهن

کودکان به علت رشد سریع با افزایش هموگلوبین و آهن بدن بیشتر در معرض خطر آنمی (کم خونی) ناشی از فقدان آهن قرار دارند. کودکانی که فقدان آهن دارند در یادگیری با مشکلاتی مواجه می شوند زیرا اکسیژن کمتری به آن ها می رسد. برای جلوگیری از کم خونی در کودکان باید در مصرف مواد غذایی آهن دار دقت شود. گوشت قرمز بدون چربی بهترین ماده رساننده آهن به کودکان است اما کودکان اغلب تکه های گوشت را دوست ندارند پس گوشت چرخ کرده باید جایگزین شود.

کلسیم

برای رشد بافت استخوان ها در کودکان باید در برنامه غذایی آن ها به وجود کلسیم به مقدار لازم توجه کرد.تغذیه کودک با شیر و فراورده های لبنی بهترین راه تامین کلسیم است.

ویتامین D

این  ویتامین برای جذب کلسیم  در استخوان ها مورد نیاز است. این ویتامین که از تاثیر آفتاب بر بافت های زیر پوست بدن به دس ت می آید. این نوع رژیم ها و ویتامین ها بسته به نوع موقعیت جغرافیایی و مدت زمانی که در معرض آفتاب هستید متفاوت است. ویتامین دی یکی دیگر از ملزومات تغذیه کودکان است.

روی

کمبود این ویتامین باعث اختلال در رشد و کم اشتهایی می شود. بهترین منبع روی گوشت وغذاهای دریایی است.

ید

کمبود این ویتامین باعث کند ذهنی و کاهش سطح آموزش پذیری و ضعف جسمی می شود. این کمبود با مصرف نمک ید دار برطرف می شود..

فیبر

منبع غذایی مهم تامین فیبر سبزی ها و غلات هستند. در رژیم غذایی کودک استفاده از غلات و سبوس توصیه می شود.هنگام بردن کودک به مهد کودک در برنامه تغذیه و چاشت کودک این نکات را رعایت کنید و اگر کودکتان موردی در تغذیه دارد که باید رعایت شود حتما به مربی مهد او اطلاع دهید. 

جهت ثبت نام در خانه بازی و مهدکودک کیدو کیدز کلاب می توانید از طریق لینک ثبت نام اقدام کنید.

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب