روانشناس کودک ( ترس کودک از مهدکودک
ترس کودک از مهدکودک امری شایع در میان کودکان است. روان شناسان بر اين عقيده اند كه قبل از دو سال و نيم، سن مناسبى براى مهد و جدايى مادر و كودك نيست.

اغلب روان شناسان سن مناسب را بين سه و پنج سالگى برای ریختن ترس کودک از مهدکودک مى دانند. با اين حال آن چه مسلم است، لزوم رفتن کودک به مهد، پيش از سن دبستان است. به رغم اين كه كودكان تقريبا از سه سالگى آمادة ورود به مهد مى شوند، ولى نگرانى والدين و وابستگى كودك نيز همواره مشكلاتى را پديد مى آورد.

برخى از كودكان هنوز خود را وابسته به خانواده حس مى كنند و نمى خواهند از آن ها جدا شوند. ولى برخى به راحتى محيط مهد را مى پذيرند و به آن دل بستگى پيدا مى كنند.والدين كودكانى كه از مهد گريزان اند، ابتدا بايد ببينند چه چيزى به صلاح فرزندشان است. در اين چنین موارد نبايد احساساتى شوند. بايد بتوانند گريه هاى كودك را هنگام ورود به مهد تحمل كنند؛ مانند زمانى كه گرية او را براى واكسن زدن تحمل مى كنند.

آمادگى براى ورود به مهد كودك

ریختن ترس کودکان از مهدکودک نیازمند زمان است. بايد محيط مهد كودك را براى كودك توصيف كرد؛ جايى است كه او مى تواند در آن بازى كند. دوست بيابد وكارهاى جديد ياد بگيرد. در ضمن بايد به او توضيح داد، در آن جا مربيانى هستند كه آن ها هم او را دوست دارند. لازم است به طور مداوم به كودك اطمينان داد كه بعد از يك ساعت مشخص، پدر و مادر حتما به دنبالش خواهند آمد. در روزهاى اول، بهتر است حدود نيم ساعت همراه کودک در مهد ماند و سعى كرد او را با ديگران آشنا ساخت؛ تا كم كم حس امنيت و اعتماد به ديگر كودكان و مربيان مهد در او ايجاد شود.

از روزهاى بعد مى توان او را در حدود يك تا دو ساعت در مهد گذاشت و به او قول داد كه مثلا بعد از دو ساعت، حتما به دنبالش خواهی آمد و حتما آن را اجرا کنید. اگر کمی دیرتر شود، كودك ديگر مهد كودك را جاى امنى نمى داند و آن را موجب جدايى خود از مادر مى بيند. کودک ديگر علاقه اى به رفتن به مهد نخواهد داشت. كم كم مى توان زمان باقى ماندن كودك در مهد را بيشتر كرد. اما اين زمان نبايد خیلی طولانى شود.

نقش والدین

والدین در ریختن ترس کودک از مهدکودک بسیار موثر هستند.  والدين در برابر كودكانى كه به مهد علاقه چندانى ندارند، بايد انعطاف نشان دهند. چرا كه اگر کودک بفهمد مى تواند هر وقت كه نخواست از رفتن به مهد امتناع كند، ديگر قاطعيت و نفوذ آن ها از بين خواهد رفت. در حقيقت اين كودك است كه والدين را تربيت مى كند و فرمان مى دهد. اما بهتر است از قبل برايش مشخص شود كه بايد با مادر و پدر خود همكارى كند و اگر به مهد نرود، ً مثلا تنها مى ماند. در روزهاى نخست ورود كودك به مهد، والدين بايد به هر ترتيب كه شده، از غيبت او خوددارى كنند تا به تدريج كودك با همة برنامه هاى آن جا آشنا شود و كم كم رابطة عاطفى با دوستانش پيدا كند.

یکی دیگر از روش ها برای ریختن ترس کودک از مهدکودک، استفاده از ظرفیت های مهدکودک آنلاین است. ترس کودک در استفاده از مهدکودک آنلاین بسیار کمتر از پیش دبستانی و مهدکودک حضوری خواهد بود.

برای ثبت نام و شرکت در کلاس های مهدکودک کیدو کیدز کلاب می توانید از طریق لینک ثبت نام اقدام کنید.

2 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب