مربی مهد کودک مشهد

 

پیش دبستانی و مهدکودک پیش زمینه ای عالی برای ورود کودکان به مدرسه است.  به همین دلیل مهدکودک دوره بسیار پر اهمیتی است. دلایل زیادی مبنی بر رفتن کودک به مهد کودک وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

 

رشد روابط اجتماعی

اهمیت مهدکودک موضوعی است که میخواهیم درباره آن صحبت کنیم. یکی از بهترین تاثیرات مهدکودک، تقویت روابط اجتماعی است. در بازه پیش دبستانی شکل گیری این مبحث بسیار راحت تر صورت می گیرد. همچنین تقویت مهارت های ارتباطی کودکان اهمیت بالایی دارد و در آینده کودک تاثیر گذار است. بعد از خانواده, مهدکودک اولین دوره آموزشی است که کودکان با مربیان و همسن و سال های خود ارتباط برقرار می کنند. برخی از کودکان ممکن است در برخورد با افراد جدید دچار مشکل شوند. در این موارد مربی مهدکودک بهترین شخص برای حل اختلاف آنهاست.

تقویت مهارت اعتماد به نفس

فعالیت های گروهی یا تکی که در مهدکودک انجام می شود موجب تشویق کودک می شود. این موضوع باعث می شود تا کودکان به خودباوری برسند و اعتماد به نفس آنها رشد کند.

استقلال

در فعالیت های تک نفره، مربیان از کودک می خواهند تا به تنهایی کار و فعالیت های خود را انجام دهد. در نتیجه موجب می شود تا به والدین خود وابسته نباشند و روحیه استقلال شخصیتی در آنها ایجاد شود.

کاهش ترس و نگرانی کودک

مهدکودک ها محیطی شاد، دوستانه و پویا هستند که باعث کاهش استرس در مقابل افراد جدید می شوند. محیط پر نشاط به آرامش کودک کمک می کند و ترس ورود به مدرسه را کم می کند. اگر درباره راهکار های کنترل استرس کودکان نیاز به اطلاعات بیشتری دارید؛ می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

یادگیری نظم

آموزش های مهدکودک و مربی باعث می شود تا کودکان لزوم نظم را در زندگی احساس کنند و وسایل مربوط به خود را در جای مناسب بگذارند. به جز این موارد طرز صحیح نشست و برخاست را هم یاد می گیرند.

 

آمادگی برای مدرسه

کودکانی که مهدکودک نرفته اند ممکن است برای ورود به مدرسه دچار نگرانی ها و چالش هایی شوند. مهد کودک موجب آمادگی بیشتر برای رفتن به مدرسه می شود.

دغدغه های مهم برای انتخاب مهدکودک

مهد کودک باید فضایی مناسب برای رشد مهارت های اجتماعی کودکان باشد. در مهد، کودکان آماده ی ورود به مدرسه می شوند. انتخاب مهدکودک خوب, یکی از اصلی ترین دغدغه های والدین است. در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم تا بتوانید به درستی مهد کودک موردنیاز کودک خود را، پیدا کنید. برای انتخاب یک مهد کودک  باید برخی از موارد را مورد بررسی قرار دهیم؛ از جمله :

  • مکان از امنیت مناسبی برخوردار باشد؛ به عبارتی شناخته شده باشد.
  • مهد باید مجوز های معتبری داشته باشد.
  • سابقه مهدکودک را چک کنید تا بتوانید رفتار مربیان را بسنجید.
  • مهد کودکی را انتخاب کنید که برای رفت و آمد مشکلی نداشته باشید و مسیر منزل یا محل کار، مسیر راحتی باشد.
  • درباره ی سیستم های گرمایش و سرمایش مهد کودک سوال کنید و از صحت آنها مطمئن شوید.
  • رعایت صحیح بهداشت عمومی یکی از مهم ترین مسائلی است که پدر و مادر باید آنها را در مهدکودک بررسی کنند.
  • تعداد کودکان در هر کلاس مهد کودک بسیار مهم است. اصولا مهد کودک هایی که در کلاس های خود، کودکان زیادی را جای می دهند رسیدگی کمتری به فرزند شما خواهند کرد. سعی کنید مهد کودکی را انتخاب کنید که در هر کلاس بین 7 – 10 نفر باشند و مربی بتواند به فرزند شما اهمیت دهد.

طبیعتا موارد پر اهمیت در این زمینه بسیار زیاد است. قبل از ثبت نام فرزند خود حتما بررسی های مربوطه را از مهد کودک داشته باشید. در ادامه قصد داریم در مورد ویژگی های مهم تر یک مهدکودک خوب صحبت کنیم تا بتوانیم تصمیم گیری راحت تری برای ثبت نام کودکان داشته باشیم.

چینش وسائل مهدکودک

فضای مهد کودک باید طوری چیده شده باشد که کودکان را به پیش دبستانی جذب کند و او را برای شرکت در کلاس ها به شوق بیاورد. حتی مواردی مانند رنگ روی دیوار ها، کاردستی و آرایش دیوار ها, نوع و رنگ صندلی ها و … تاثیر گذار است.

هزینه مهد کودک

پیش دبستانی ها متناسب با امکاناتی که در اختیار والدین و کودکان می گذارند, هزینه های متفاوتی دارند. توجه داشته باشید که امکانات در راستای استاندارد های آموزشی باشد. بعضی از مهدکودک ها  در کنار فعالیت های آموزشی خدماتی را ارائه می دهند. قطعا به راحتی نمی توان از اهمیت موضوع هزینه در انتخاب یک مهدکودک چشم پوشی کرد.

مجوز تاسیس

فیلتر های مجوز، زیاد است. موسس باید فیلتر های آموزشی زیادی را بگذراند تا بتواند مجوز تاسیس مهدکودک بگیرد. پس توجه داشته باشید که مجوز تاسیس مهد کودک را چک کنید. داشتن مجوز تاسیس نشان از این است که خدمات آموزشی خوب و مناسبی را ارائه می گردد.

رعایت بهداشت

اهمیت بهداشت در مهدکودک بر کسی پوشیده نیست. بهداشت و تمیزی مهد کودک یکی از مسائل مهم است. کودکان پیش دبستانی به دلیل جنب و جوش بالا, با سطح های مختلفی در تماس هستند. آلودگی سطح های مهدکودک موجب بیمار شدن کودکان می شود پس حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

انتخاب درست وسائل مهدکودک ( میز- صندلی- اسباب بازی) 

صندلی و میز کودکان باید استاندارد های ابعادی لازم را داشته باشد و متناسب با کودک باشد. حالت بهتر این است که زیرپایی هم داشته باشند. ارتفاع صندلی هم باید با قد کودکان پیش دبستانی متناسب باشد.

مربیان مهدکودک

از جمله مسائل با اهمیت در مهدکودک، مربی مهدکودک خوب است. رفتار و نحوه برخورد مربیان مهدکودک تاثیر بسزایی در کودکان می گذارد. مربیان مهد کودک شما، باید بیشترین میزان سلامت روانی را داشته باشند تا آسیب های روحی – روانی  به کودکان پیش دبستانی وارد نشود. برخی از ویژگی هایی که مربیان مهد باید داشته باشند شامل : ابراز محبت به کودکان, تشویق و توجه به کودکان, داشتن صبر و حوصله کافی, کمک به پروش خلاقیت کودکان و …

تغذیه کودکان

خوراک کودکان یکی از بخش های مهم در حوزه کودک است. البته باید توجه داشته باشید که برخی از مهد کودک ها تغذیه را جز برنامه خود ندارند. والدین باید مهد کودکی را انتخاب کنند که برنامه غذایی کودکان مهد را زیر نظر کارشناسان تغذیه بنویسند. یک مهد کودک مطلوب و استاندارد باید موارد مقوی و ویتامین را در برنامه غذایی کودکان بگذارد و از آوردن مواد مضر ( چیپس- پفک و … ) به مهد کودک جلوگیری کند.

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب