الگو های اسکوپ در مهدکودک کیدو کیدز کلاب High – Scope
این (الگو های اسکوپ) High – Scope روش یکی از روش های آموزشی در حوزه آموزش و پرورش پیش دبستانی است.

الگوی های اسکوپ یا High – Scope توسط شخصی به نام دیوید ویکارت بنیان گذاری شده است. این دانشمند سوالی مطرح کرد که اگر بخواهیم الگویی برای رشد کودکان در نظر بگیریم و براساس آن آموزشات را تنظیم کنیم. چه الگویی مناسب است؟ دکتر ویکارت  برای اولین بار مرز روانشناسی و تعلیم و تربیت کودکان را مشخص کرد.

دکتر ویکارت توجه خاصی به الگوی رشد نشان داد، و پرداختن به این فرآیند که در هر دوره  توانایی های کودک را شناسایی کند و با توجه به انتظاراتی که دارد مهارت های کودک را ارتقاء دهد، بسیار توجه کرد. الگو پیاژه الگویی عمومی و کلی برای شناسایی تحول روانی کودک بود و روش ویکارت که بعد ها به نام اسکوپ شناخته شد بر اساس چنین نظریه ای بود.

نکات مهم در الگوی های اسکوپ ( High – Scope)

حق انتخاب کودک در الگو های اسکوپ: در الگو اسکوپ  کودکان حق انتخاب دارند و حق دارند انتخاب کنند که چگونه از وسیله استفاده کنند. برای مثال اگر مربی به کودک یک نوار چسب بدهد ممکن اس انتظار داشته باشد کودک از آن برای چسب زدن استفاده کند. اما ممکن است کودک بخواهد از این وسیله به عنوان ابزار اندازه گیری، چکش یا گلدان استفاده کند. کسی حق ندارد در انتخاب کودک اختلال ایجاد کند. اگر کودک بتواند به هر چیزی که فکر می کند آن را اجرا کند فضاها و امکانات جدید برای کودک به وجود می آید. این حق انتخاب به کودک باعث می شود کودک به تضاد هایش پی ببرد و هم به رشد کودک کمک می کند و هم تخریب کودک را به حداقل می رساند.

تحول روانی کودک و استفاده از ابزار در الگو اسکوپ: کودکان در هر دوره ای درک تازه ای از وسایل یا موقعیت ها دارند، هیچ وقت نمی توان گفت که یک کودک یک وسیله را به خوبی درک کرده و حتی نمی شود گفت وسیله ای برای کودک تکراری شده است.

کودکان در هر موقعیت رشدی درک متفاوتی را تجربه می کنند. درک کودک 10 ساله از آینه با زمانی که او 2 یا 5 ساله است کاملا متفاوت است.

صحبت کودکان در مورد تجربه ­ها در الگوی های اسکوپ High – Scope :

کودکان را باید تشویق کرد تا در مورد تجربه های جدید خود صحبت کنند این گفت و گو سیر تفکر منطقی کودک را نشان می دهد. در این سیستم آموزشی به کودک فرصت حرف زدن در مورد افکار خود داده می شود. در الگو اسکوپ مربی کودک را در موارد زیر یاری می کند: کودک به چه فکر می کند؟ چه کاری می خواهد بکند؟

نگرانی های کودک چیست؟ چه دیده و چه شنیده است؟ چه دست آورد هایی کودک داشته است؟

خطا در الگوی های اسکوپ High – Scope طبیعی است.

کودکان اجازه خطا کردن دارند و خطا کردن لازمه رشد کودک است. در این روش چون خطا کردن طبیعی است کودک را اصلاح نمی کنند و حتی نیازی نیست به کودک یاد بدهند  که از خطا کردن دوری کند. اما فرصت بررسی برای کودک زیاد است تا کودک بیشتر فکر کند و صحبت کند و مسائل خود را حل کند. وقتی از کودک مدام غلط گرفته نمی شود و او را اصلاح نمی کنند. این فرصت به کودک داده می شود تا تجربه کند و حاصل آن اعتماد به نفس و عزت نفس است.

عناصر کلیدی پشتیبانی کننده برای یادگیری کودکان در روش اسکوپ وجود دارد.

 نظارت بین کودکان و بزرگسالان به طور مشترک: زمانی که کودک به همراه والدین خود باهم نظارت روی کار ها دارند این نظارت باعث اعتماد و احترام بین دو طرف می شود. در یک بازی بزرگسالان و والدین به کودم کمک می کنند و مربیان نظارت نمی کنند ولی از ایده ها و اندیشه های هر کودک پیروی می کنند.

تمرکز روی توانمندی های کودکان: در این الگو مربیان با استفاده از مشاهده می توانند موضوع های مورد علاقه کودک در محیط را ایجتد کنند. مربیان با توجه به توانایی های کودک، وبا استفاده از انگیزه کودک به گسترش یادگیری او کمک می کنند. و با توجه به مشاهدات برنامه ریزی های جذابی برای کودکان در نظر گرفته می شود.

ایجاد رابطه اعتمادپذیر با کودکان: مربیانی که از الگو اسکوپ پیروی می کنند با کودکان رابطه نزدیکی برقرار می کنند. کودکان با  اشتراک گذاری توانایی ها و علایق و شور و شوق خود تجربه های خود را قوی تر میکنند. در الگو اسکوپ مربی بر پایه رابطه دو طرفه و تجربه های مشترک را بطه های واقعی را با کودک ایجاد می کند.

نقش مربیان در الگوی های اسکوپ چیست؟

مربیان در روش اسکوپ با ایجاد چالش و کند و کاو های کودکان آن ها را تشویق به یک روش فعال در حله مسئله می کنند. و به یادگیری عمیق کودکان کمک می کنند. با طرح پرسش هایی مناسب با اهداف آموزشی، کودکان را در انتخاب فعالیت ها و تعیین هدف و تکمیل مهارت هایی خاص یاری می کند.

مربیان و بزرگسالان مشاجره هایی که بینشان ایجاد شده را حل می کنند و به احساسات کودک توجه می کنند و دلیل آنچه باعث مشاجره شده را با صحبت با کودکان پیدا می کنند و آن را حل می کنند و  تصمیمات کودک را مورد حمایت قرار می دهند. این روش حل مشاجره باعث رشد مهارت های میان فردی در کودکان می شود. و این مهارت ها زیر بنای توانایی کودکان برای موفقیت در مدرسه می شود.

مشارکت والدین در الگوی های اسکوپ

روش اسکوپ برای ایجاد ارتباط بین خانه و مدرسه راهکار های زیادی دارد. مربیان الگو های اسکوپ از طریق ارتباطات غیر رسمی روزانه و از طریق حمایت های برنامه ریزی شده در دانش و اطلاعات مربوط به رشد کودک سهیم می شوند. مربی میتواند با بهره گیری از شیوه های آموزش فعال و دخیل کردن والدین در مشاهده ی نحوه یاد گیری کودکان از طریق  تجربه مستقیم با محیط.  مربی ها در این روش با جمع آوری برنامه سالیانه از چگونگی یادگیری کودکان و رشد آنها در طول برنامه یادداشت هایی برای ارزیابی کودک جمع آوری می کنند. و برای والدین آن ها به طور عینی مثال هایی میزنند.

برای ثبت نام در مهدکودک کیدو کیدز کلاب می توانید از طریق لینک ” ثبت نام ” اقدام کنید.

No Comments

یک دیدگاه بنویسید

آخرین مطالب